خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تجربه معامله سهام شرکت های بیمه ای پذیرفته شده در بورس اوراق
بهادار تهران بر نگرش و رفتار خرید مشتریان می باشد. این پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ
ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی می باشد. فرضیه های پژوهش با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات
ساختاری (SEM) تجزیه و تحلیل شده است. جامعه آماری دراین تحقیق معامله گران سهام شرکت های
بیمه ای بورس اوراق بهادار تهران می باشد. حجم نمونه آماری ٤٠٠ نفر و برای نمونه گیری از روش
نمونه گیری در دسترس استفاده شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار PLS و SPSS استفاده گردید
ملخص الجهاز:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير تجربه معامله سهام شرکت هاي بيمه اي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر نگرش و رفتار خريد مشتريان ميباشد.
لذا پژوهش حاضر در نظر دارد با بررسي تاثير احساسات منفي مرتبط با معامله سهام بر رفتار و نگرش سهامدار-مشتري، ضمن تلاش در جهت تقويت ادبيات پژوهش کشور، ابزار مفيدي را اختيار ساير پژوهشگران و تصميم گيرندگان بازار سرمايه و مديران بنگاه هاي تجاري قرار دهد.
نتايج حاصل از تحليل داده ها حکايت از وجود رابطه معکوس و معنادار بين متغيرهاي احساسات منفي سهامدار-مشتري و وفاداري رفتاري و نگرشي نسبت به شرکت دارند (سازگار با ,Aspara ;٢٠١٥ ,Hoffmann and Ketteler ٢٠٠٨ , .
همچنين يافته هاي پژوهش وجود رابطه بين متغيرهاي احساسات مثبت سهامدار- مشتري و وفاداري رفتاري و نگرشي نسبت به شرکت را تاييد نکردند.
نتايج برازش مدل کلي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٥- آزمون فرضيه ها فرضيه اول پژوهش بيان ميکند، تجربه ناخوشايند (خوشايند) حاصل از معامله سهام يک شرکت مثل فروش با زيان (سود)، منجر به احساسات منفي (مثبت ) در سرمايه گذار ميشود.
يافته هاي پژوهش ضمن تاييد فرضيه اول نشان ميدهند، بين متغيرهاي تجربه ناخوشايند حاصل از معامله سهام يک شرکت مثل فروش با زيان و احساسات منفي در سرمايه گذار (١٩٦ .
فرضيه پنجم پژوهش بيان ميکند، احساسات منفي (مثبت ) سهامدار-مشتري موجب کاهش (افزايش ) وفاداري رفتاري نسبت به شرکت ميشود.
يافته هاي پژوهش ضمن تاييد فرضيه هفتم حکايت از وجود رابطه مثبت معنادار بين متغيرهاي احساسات منفي سهامدار-مشتري و احتمال ترجيح محصولات رقيب (١٨٩ .