خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف کلی طراحی و تبیین عامل ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی انجام شده است.برای رسیدن به هدف مذکور یک شرکت تولیدی ترانسفورماتور انتخاب شد،چرا که این شرکت در سالهای اخیر در تکاپوی ارائه محصولات جدید بوده و هماکنون نیز در پی افزودن جدیدی به محصولات خود است.این ادعا با بررسی دستاوردهای گروه در زمینه توسعه محصولات جدید در خط تولید ترانسفورماتورهای خشک رزینی و روغنی توزیع و در تولید راکتور شنت قابل درک است.
بررسی تمام جنبههای نوآوری که برخی از آنها برای گروه ایران ترانسفو و برخی از انها برای مشتریان آن گروه نوآوری به حساب میآینند،احتیاج به منابع گسترده تحقیقاتی دارد.برای جلوگیری از تاثیر منفی محدودیتهایی که در منابع لازم جهت انجام تحقیق وجود داشت و از آنجا که نمود نوآوری سازمانی در نوآوری محصول بیشتر است،برای کسب نتایجی مطمئن و دقیق،واحدهای فروش و بازاریابی این شرکت و طرح و توسعه و طراحی و مهندسی یکی از موسسات مرتبط با این شرکت که بیشترین نقش را در نوآوری محصولی سازمان دارا هستند،محور مطالعه انتخاب شدند.
در این تحقیق اولویت اول بررسی وجود نوآوری سازمانی در شرکت مذکور در تاریخ تدوین این پژوهش است.اولویت دوم با بررسی عامل ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی است و اولویت سوم در این تحقیق با بررسی تفاوت نظرات و نگرشهای گروههای طراحی و مهندسی و تحقیق و توسعه،فروش و بازاریابی است؛با این هدف که اطلاعاتی در زمینه تفاوتهای نگرشهای نیروی انسانی که عمدهترین منبع توسعه محصول و نوآوری هستند به مدیران سطوح بالا جهت به کارگیری درتصمیمگیریهای آتی ارائه شود.
این تحقیق در پی سنجش میزان اهمیت یکی از متغیرهایی است که آندریاس هرمن،ترستن تامزاکو رنه بفورت در نتایج تحقیق خود به عنوان Determinants of Product Innovation در سال 2006 منتشر کردند.این سه محقق که نتایج به دست آمده تحقیق خود را در مجله مدیریت نوآوری به چاپ رساندند،بیشتر به دنبال سبجش شاخصهای موثر بر نوآوری، تقریبا در 53 شرکت آلمانی،انگلیسی و فرانسوی و البته به قصد مقایسه آنها بودهاند.شرکتهای که پروژههای عرضه محصول جدید و سابقه عرضه محصول جدید به بازار نیز داشتند.عمده هدف آنها سنجش و بررسی تعیینکنندههای نوآوری بوده است نه سنجش وجود نوآوری.
ما نیز با توجه به تحقیق آندریاس هرمن،ترستن تامزاک و رنه بفورت،تحقیق حاض را با عنوان«طراحی؛عامل ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی در یک گروه صنعتی»شروع کردیم.آنچه بدیهی است امکان تکرار دقیق آن تحقیق به دلیل محدودیتهایی چند از جمله نوآور بودن شرکتهای صنعتی در ایران را نداشتیم.
ملخص الجهاز:
com ناهید نصیری واحد (به تصویر صفحه مراجعه شود) چکیده تحقیق حاضر با هدف کلی طراحی و تبیین عامل ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی انجام شده است.
برای جلوگیری از تاثیر منفی محدودیتهایی که در منابع لازم جهت انجام تحقیق وجود داشت و از آنجا که نمود نوآوری سازمانی در نوآوری محصول بیشتر است،برای کسب نتایجی مطمئن و دقیق،واحدهای فروش و بازاریابی این شرکت و طرح و توسعه و طراحی و مهندسی یکی از موسسات مرتبط با این شرکت که بیشترین نقش را در نوآوری محصولی سازمان دارا هستند،محور مطالعه انتخاب شدند.
اولویت دوم با بررسی عامل ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی است و اولویت سوم در این تحقیق با بررسی تفاوت نظرات و نگرشهای گروههای طراحی و مهندسی و تحقیق و توسعه،فروش و بازاریابی است؛با این هدف که اطلاعاتی در زمینه تفاوتهای نگرشهای نیروی انسانی که عمدهترین منبع توسعه محصول و نوآوری هستند به مدیران سطوح بالا جهت به کارگیری درتصمیمگیریهای آتی ارائه شود.
البته در مورد اینکه منظور از تغییرات اساسی و بنیادی چیست،باز در بین محققان اختلاف نظر وجود دارد،اما معمولا"هر تغییری که توسط آن دانش جدیدی خلقشده و یا از دانشهای موجود در تکنولوژیهای جدید بهره گرفته شود،جزء نوآوریهای رادیکالی است.
بنابراین نتیجهگیری میشود که در این سازمان نوآوری سازمانی و ارتباط استراتژیک در حد کمتر از متوسط وجود دارد،لذا ضروری است که توجه ویژه به آنها شود و در تصمیمگیریها مد نظر قرار گیرد.