خلاصة:
تبلیغات محیطی یکی از پرکاربردترین رسانه های تبلیغاتی است که طیف گسترده و متنوعی از آن عرصه های عمومی فضاهای شهری را در بر میگیرد. این رسانه، علاوه بر جنبه های مثبت، درصورت عدم سازماندهی صحیح به عنوان یکی از مهم ترین علل آلودگی بصری، تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت محیط شهری و آسایش روانی شهروندان ایجاد می کند. در این پژوهش، نگارنده بر آن است، تبلیغات محیطی شهر بابل را با توجه به شاخص های آلودگی بصری و ضوابط و استانداردهای تبلیغات شهری بررسی نماید، تا با شناسایی عوامل موثر در این آلودگی ها زمینۀ کاهش آن و ارتقاء کیفیت محیط شهری فراهم آید. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن کتابخانهای و میدانی است. یافته ها نشان می دهد که آلودگی بصری در محدودۀ مورد مطالعه، ناشی از جایگیری نامناسب تابلوهای تبلیغاتی، تداخل و اختلاط تابلوها، ناهماهنگی در چیدمان و نحوۀ قرارگیری آن ها، تراکم تابلوها، عدم رعایت حریم نصب
تابلو و عدم تناسب تابلوها با محیط اطراف میباشد.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش، نگارنده بر آن است، تبلیغات محیطی شهر بابل را با توجه به شاخص های آلودگی بصری و ضوابط و استانداردهای تبلیغات شهری بررسی نماید، تا با شناسایی عوامل مؤثر در این آلودگی ها زمینۀ کاهش آن و ارتقاء کیفیت محیط شهری فراهم آید.
(زاهدی،129:1390) 2-2-4- جایگاه تبلیغات محیطی در فضاهای شهری تبلیغات، بخش بزرگی از تولیدات و رسانه های جمعی است که با اهداف سازمان یافته و از پیش تعیین شده بر ذهن و رفتار مخاطب تأثیر می گذارد؛ ازاین رو یکی از کارآمدترین روش ها جهت ارسال پیام به مخاطب محسوب می شود.
امروزه گسترش بی ضابطه تبلیغات محیطی، فضای شهرها را به عرصة رقابت سازه های تبلیغاتی تبدیل نموده، ازدحام تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی اغتشاش و ناهماهنگی بصری در فضاهای شهری به وجود آورده و موجب سلب آرامش و آسایش روانی شهروندان شده است.
از آن جا که هر یک از شاخص های ذکرشده موارد بسیاری دارند، لذا به اختصار تنها برخی از آن ها بیان می گردد: 2-4-1- مکان یابی درتبلیغات شهری شناسایی قابلیت ها و پتانسیل های یک منطقه از نظر موقعیت فضایی، وجود مکانی مناسب و کافی و نیز ارتباط با سایر کاربری های شهر برای نصب تابلوهای تبلیغاتی فاکتورهایی مهم و اساسی هستند؛ زیرا برنامه ریزی و مکان یابی درست تابلوهای تبلیغاتی موجب ارتقاء کیفیت بصری و زیبایی فضای شهری شده، امکان بهره مندی تبلیغاتی را نیز افزایش می دهد.