خلاصة:
چکیده فرسودگی تحصیلی ازجمله چالشهای مهم نظام آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس سبکهای هویت و خودپنداره در پسران دانش آموز انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل پسران دانش آموز دوره دوم متوسطه بود که درسال تحصیلی 96-1395در دبیرستانهای دولتی شهرستان رباط کریم تحصیل میکردند. از میان جامعه پژوهش 240 نفر به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، سبکهای هویت برزونسکی (1989) و خودپنداره راجرز (1961) بود. یافتههای حاصل از همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی چند متغیری نشان داد خودپنداره) 01/0>p (7/7 درصد و سبکهای هویت 6/15 درصد (و این دو متغیردر مجموع 3/23 درصد) از فرسودگی تحصیلی را پیش بینی میکنند. سبک اطلاعاتی به صورت منفی) 01/0>p (و سبک سردرگم / اجتنابی به صورت مثبت و معنادار) 01/0>p (فرسودگی تحصیلی راپیش بینی میکند و بین سبک هنجاری و فرسودگی تحصیلی رابطه معنادار مشاهده نشد. براساس یافتههای پژوهش، میتوان گفت تلاش برای مقابله با عوامل موثر در فرسودگی تحصیلی و آگاهی از سبک هویت و خودپنداره و رابطه آنها با فرسودگی تحصیلی امری ضروری است.
Abstract Academic burnout is one of the major challenges of educational system.The purpose of this study was to predict academic burnout of male students based on identity styles and self-concept. The research was correlational. The statistical population consisted of second grade high school boy students who studied in public high schools of Robat Karim in school year of 2017-18. A total of 240 individuals were randomly selected by multi-stage random sampling.The research instruments consisted of Bersu ,Salanova&Schaufeli academic burnout (1997), Berzonsky identity styles (1989) and Rogers self-concept (1961) .The findings of correlation and multivariate hierarchical regression analysis showed that self-concept 7.7% (p <0.01) and identity styles 15.6% and the two variables together predicted 23.3 % of burnout. The information style negatively(p <0.01) and confused / avoidance style positively (p <0.01) predicted academic burnout. And no significant relationship was shown between normative style and academic burnout.According above findings, challenges to deal with factors that affect academic burnout and knowledge about identity and self- concept and their relationship to academic burnout is essential.