خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 303 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (2014) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (2014) جمعآوری شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، علاوه بر عامل کلّی بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه، دو عامل رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه را برای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه (رضایت از مدرسه و عاطفه در مدرسه) با خردهمقیاسهای، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان در مدرسه (استقلال، ارتباط و شایستگی) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ با ضرایب همبستگی 70/0 تا 76/0 مورد تأیید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون با ضرایب همبستگی 62/0 تا 72/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از ویژگیهای روانسنجی کافی برخوردار است.
The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale at Iran students sampling. The research method was descriptive survey. The study population included all high school students in the second period Parsabad city (Ardabil province) in academic year of 2017, that selected across of theme using random cluster sampling, 303 students. For collective data using from brief adolescents’ subjective well-being in school scale (2014) and students’ basic psychological needs at school scale (2014). The results of the confirmatory factor analysis, in addition to the overall subjective well-being of adolescents in the school, confirmed the two factors of school satisfaction and affect in school for the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale. The results of Pearson correlation coefficient were used to examine the Concurrent validity of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale showed that there is positive and significant relationship between the student score in the subscales of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale (school satisfaction and affect in school) with the subscales of scale of students'''''''' basic psychological needs at school (independence, communication and competence). The internal consistency of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale was confirmed by Cronbach’s alpha coefficientswith coefficients ranging from 0.70 to 0.76. The test-retest reliability of the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale was tested based on the results of two tests, with correlation coefficients ranging from 0.62 to 0.72 for the total score and its subscales was confirmed. Therefore, based on the findings of this study, it can be concluded that the brief adolescents'''''''' subjective well-being in school scale has enough validity and reliability to measure this structure in samples of Iranian students.
ملخص الجهاز:
بررسي ويژگيهاي روان سنجي فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه The Study of Psychometric Properties of the Brief Adolescents’ Subjective Well-Being in School Scale علي شيخ الاسلامي ١*، سعيد خاکدال قوجه بيگلو٢، نسترن سيداسماعيلي قمي 3 دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٨/٣٠ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/١٢/٠١ چکيده هدف : اين پژوهش با هدف بررسي ويژگيهاي روان سنجي فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه در نمونه اي از دانش آموزان ايراني انجام گرفت .
نتيجه گيري: بنابراين براساس يافته هاي اين پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه براي سنجش اين سازه در نمونه هاي دانش آموزان ايراني از ويژگيهاي روان سنجي کافي برخوردار است .
براي تعيين روايي همزمان فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه از مقياس نيازهاي بنيادين روان شناختي دانش آموزان در مدرسه استفاده شده است .
همبستگي فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه و خرده مقياس هاي رضايت از مدرسه و عاطفه در مدرسه با مقياس نيازهاي بنيادين روان شناختي دانش آموزان در مدرسه به ترتيب ٠/٥٧، ٠/٥٤ و ٠/٢٧ به دست آمده است .
اين يافته ها با نتايج پژوهش هاي انجام شده توسط تيان ، وانگ و هوبنر (٢٠١٤)، در زمينه ي روايي فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه مطابقت ميکند.
اين يافته ها با نتايج پژوهش هاي انجام شده توسط تيان ، وانگ و هوبنر (٢٠١٤)، در زمينه ي پايايي فرم کوتاه مقياس بهزيستي ذهني نوجوانان در مدرسه مطابقت ميکند.
“Assessing Adolescents’ Positive Psychological Functioning at School: Development and Validation of the Student Subjective Wellbeing Questionnaire”.