خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای مصرف مبتنی بر زیبایی در زنان در شهر تهران بود. جامعه پژوهش، زنان ساکن در شهر تهران بودند که به مصارف زیبایی میپرداختند. نمونه تحقیق حاضر شامل 28 نفر از زنان 18 تا 40 ساله بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها، مصاحبه بود و از کدگذاری به عنوان روش تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نشان داد که نقشها و کلیشه های جنسیتی در بستر جامعه و همچنین ایدهآل های زیبایی منجر به نارضایتی زنان از تصویر بدن خود شده است و نارضایتی از تصویر بدن زنانه منجر به مصارفی از جمله جراحی زیبایی، رژیم درمانی و باشگاه رفتن شده است.
The aim of this study was to provide a model for beauty-based consumption in women in Tehran. The statistical population of this study was women living in Tehran who have beauty based consumption. The sample of this study included 28 women aged 18-40 years who were selected by snowball sampling method. The research has been done with a qualitative approach and a phenomenological method. The data were collected via interview. Coding was used as the data analysis method. The results showed that gender roles and stereotypes in the society as well as beauty ideals led to women's dissatisfaction with their body image, and dissatisfaction with the female body image led to beautification wares consumption such as cosmetic surgery, diet therapy and going to fitness clubs.
ملخص الجهاز:
همچنين تحقيقات پيشين نشان داده اند که به زناني که ايدئولوژي جنسيت و نابرابري ها و تقسيم بندي هاي جنسيتي در جامعه ياداوري شده است ، بيشتر از بدن خود شرم مي کنند)کالوگرو، تولکا، دوننلي ، مکگتريک و لجر٥، ٢٠١٧(.
Forbes, Collinsworth, Jobe, Braun & Wise 5.
Calogero, Tylka, Donnelly, McGetrick & Leger 6.
Guizzo & Cadinu در اين پژوهش هدف ارائه طرحي براي مصرف مبتني بر زيبايي در زنان مي باشد که به پيشايندها و مولفه هاي مصارف زنان براي زيبايي بدن خود پرداخته شده است .
ايده آل هاي زيبايي براي مردان و زنان ممکن است شامل خصوصيات فيزيکي ، سبک لباس پوشيدن ، محصول ت آرايشي ، سبک مو، رنگ پوست ، و تيپ بدن باشد)سولومون ، ٢٠١٣، ترجمه حيدرزاده ،١٣٩٢: ٢٤٦(.
ايده آل هاي زيبايي براي مردان و زنان ممکن است شامل خصوصيات فيزيکي ، سبک لباس پوشيدن ، محصول ت آرايشي ، سبک مو، رنگ پوست ، و تيپ بدن باشد)سولومون ، ٢٠١٣، ترجمه حيدرزاده ،١٣٩٢: ٢٤٦(.
اين تفاوت هاي جنسيتي در مصرف به هيچ وجه قديمي نيست و با توسعه جامعه مدرن بيشتر مورد توجه قرار گرفته است )ايلمونن ، ٢٠١٤، ترجمه حيدرزاده ، ١٣٩٣ :٢٦٩(.
اين تفاوت هاي جنسيتي در مصرف به هيچ وجه قديمي نيست و با توسعه جامعه مدرن بيشتر مورد توجه قرار گرفته است )ايلمونن ، ٢٠١٤، ترجمه حيدرزاده ، ١٣٩٣ :٢٦٩(.
Alhekail, Almeshari, Alabdulkarim, Alkhalifa, Almarek, Alzuman & Abdo.
Alhekail, Almeshari, Alabdulkarim, Alkhalifa, Almarek, Alzuman & Abdo.
2. Swami, Chamorro-Premuzic, Bridges & Furnham 3.
2. Swami, Chamorro-Premuzic, Bridges & Furnham 3.
Interest in Cosmetic Surgery and Body Image: Views of Men and Women across the Lifespan.