خلاصة:
هدف از این پژوهش نقش خوش بینیتحصیلی، مکان کنترل (درونی – بیرونی) و درگیری تحصیلی (شناختی -
رفتاری- انگیزشی) در پیش بینی تاب آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی ٩٧ – ١٣٩٦
بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه
لرستان در سال تحصیلی ٩٧-١٣٩٦ تشکیل می دادند (6985N). نمونه مورد مطالعه ٤٠٠ نفر (٢٥٠ نفر زن و
١٥٠ نفر مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند (حجم
نمونه با توجه به جدول مورگان برآورد شد). برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های خوش بینی تحصیلی
شیرر و کارور (١٩٨٥)، مکان کنترل راتـر (١٩٦٦)، درگیری تحصیلی پنتریچ و دیگروg (١٩٩٩) و تاب آوری
تحصیلی (ساموئلز، ٢٠٠٤) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان) تحلیل شد. یافتهها
نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی، مکان کنترل درونی و درگیری تحصیلی شناختی، رفتاری و انگیزشی
با تاب آوری تحصیلی، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. یافتهها هم چنین نشان داد که متغیرهای پیش بین به
طور کلی ٥٦/٢ درصد از واریانس تاب آوری تحصیلی را تبیین میکنند. به طور کلی نتایج حاکی از اهمیت
نقش متغیرهای خوش بینیتحصیلی، مکان کنترل و درگیری تحصیلی در پیش بینی تاب آوری تحصیلی بود.