خلاصة:
هدف ازاین پژوهش، ارائه مدلی برای نقش مهارت، نیاز و نگرش دبیران به فاوا برکاربست آن در جریان تدریس با میانجی کیفیت خدمات فناوری در مدارس هوشمند بود.جامعهی آماری پژوهش، شامل34دبیرستان هوشمند با714دبیر زن ومرد شاغل، دوره دوم متوسطه ناحیه یک ودوشهر رشت در سال93-94 بود. ازمیان این جامعه، تعداد 17دبیرستان به شیوه خوشه ای از نواحی یک و دو شهر رشت انتخاب شد از این تعداد دبیرستان، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد250دبیر شاغل (114زن و 136مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نتایج نشان داد که وضعیت کاربست دبیران از فناوری در جریان تدریس پایین است و مهارت و نیازدبیران به فناوری از سطح متوسط تفاوت معنی داری ندارد، وضعیت نگرش آنها به فناوری نیزازحدمتوسط به گونه ای معناداربالاتراست یعنی دبیران نگرش مثبتی نسبت به فناوری در کلاس دارند.درموردکیفیت خدمات نتایج بیانگر وضعیت مناسب خدمات در مدارس هوشمندبود. همچنین خروجی به دست آمده از نرم افزار لیزرل حاکی از برازش عالی مدل است و نتایج بیانگر این بود که مهارت دبیران به فاوا(05/0 p<)، اثر مستقیم و غیر مستقیم بر کاربست فناوری دارد امانیاز دبیران به فاوا(05/0 p>)برکاربست معنی دار نیست.نگرش دبیران به فاوا نیز(05/0 p<)اثر غیر مستقیم بر کاربست دارد
The purpose of this study is to provide a model for the role of teachers' skill, need and attitude towards ICT on its use during teaching process with the mediator of the quality of the technology services in smart schools . Statistical population includes 34 smart schools (16 girls high school and 18 boys) with 714 male and female teachers in districts one and two in Rasht in the secondary high schools in the academic year 93-94. Out of this community, 17 high schools were selected through cluster sampling from both districts. Of these high schools, 250 teachers (114 women and 136 men) were selected as sample using Krejcie and Morgan table. The research was descriptive, correlational in structural equation modeling. A questionnaire was used to collect data from Hamedi, Tandvyak and Ganjevi (1393) To measure the attitude toward ICT , a standard questionnaire for computer attitude assessment CAS (Lloyd and Gersard ) and finally a questionnaire used to measure the quality of services based on the SERVQUAL SERVICE QUALITY QUESTIONNAIRE. Findings showed that despite the low utilization of technology by the teachers and their moderate need feeling toward skills, they have a positive attitude toward technology in the classroom. Regarding the quality of service, the results indicate a good status of service in schools. Also, the output taken from the LaserL software suggests an excellent fit of the model, and the results indicate that the skill of the teachers in ICT has a direct and indirect effect on the use of technology, but the need for teachers to use ICT is not meaningful. Also, teachers' attitude toward ICT has an indirect effect.
ملخص الجهاز:
همچنین خروجی به دست آمده از نرم افزار لیزرل حاکی از برازش عالی مدل است و نتایج بیانگر این بود که مهارت دبیران به فاوا اثرمستقیم و غیر مستقیم بر کاربست فناوری دارد اما نیاز دبیران به فاوا بر کاربست معنی دار نیست.
در اینگونه مدارس کسب موفقیت دست یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش آموزان و هدایت صحیح و جهت دار Information communication technology (ICT) Zhong Carvalho Basri بستگی دارد.
شناخت و کاربست فناوری آموزشی از آنرو اهمیت دارد که از طریق آن، تسهیل یادگیری دانش آموزان و کارآمد و اثر بخش نمودن فرایند یاددهی– یادگیری م Shum & Fox Saud & et al Goktas, Yildirim &Yildirim Chai & lim Muler & et al فرایند یادگیری میانجامد (ثمری و آتشک، 1388.
به نظر میرسد که با برطرف کردن نیاز معلمان به دانش و مهارتهای فاوا و توانمندی آنها، نگرش آنان به این فناوری مثبت میشود و در نتیجه انگیزه بیشتری Liaw Yapki & Hevedanli Mutiaradevi Tileston Al- Zaidiyeen, mei, Fook Sanches استفاده از آن در تدریس خواهند داشت.
و در مدارس هوشمند که محیط این پزوهش بود عمده خدمات در قالب فناورانه > بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، محقق در پی پاسخ به سوالات اساسی زیر > 1-وضعیت متغیرهای مهارت، نیاز، نگرش به فناوری و کیفیت خدمات در مدارس هوشمند مورد بررسی چگونه > 2- آیا مدل تئوریکی ارایه شده با داده های واقعی برازش می Sugar & Fine شکل1: مدل اولیه نظری پژوهش روش تحقیق این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی _ مدل معادلات ساختاری است.