خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان محتوای کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت بوده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است و محتوی کتب مذکور با استفاده از سیاهه مولفههای خلاقیت گیلفورد و بیکاردز مورد بررسی قرار گرفتهاند. نمونه و جامعه آماری کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول میباشد. واحد تحلیل جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده که با توجه به بررسیهای انجام شده میزان فراوانی و درصد جملات و تصاویر مرتبط با مولفههای خلاقیت نشان میدهد که کل کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول در متون 59/2 درصد، در تصاویر 32/26 درصد و در مجموع 5.19 درصد به مولفههای خلاقیت توجه داشته است. در مورد متون کتاب فرهنگ و هنر هفتم برابر 3.18 درصد، کتاب فرهنگ و هنر هشتم برابر 12/2 درصد و کتاب فرهنگ و هنر نهم برابر 2.48 را شامل می شود. میزان توجه به مولفههای خلاقیت در تصاویر نیز در پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب 13.06، 33.71و 32.21 درصد است. در نهایت نتایج نشان میدهد که کتب مذکور از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد.
The purpose of this study was to examine the content of the culture and art books in first secondary high school in terms of the level of creativity components from the viewpoints of Gilford and Beacards. The present study was conducted using descriptive approach and content analysis method. The contents of these books were studied using the Guillard and Beacard's creativity components logbook. Sample and statistical society of the study were the culture and art books in first secondary high school and the analysis unit were sentences and images in the book. The results of the analysis showed that the conflict coefficient (creative / non-creative components ratio) of text in seventh, eighth and ninth grades was 2.12, 2.18 and 2.48, respectively, and the coefficient of involvement (the ratio of creative components to Non-females) images were 13.66, 33.66 and 32.22, respectively. According to the results, the content of these books in terms of creativity components is at the desired level.
ملخص الجهاز:
جدول شماره3: فراوانی مولفههای خلاقیت در متن و تصاویر کتاب فرهنگ و هنر پایه نهم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج حاصل از جدول شماره (3) نشان دهنده این است که محتوی کتاب فرهنگ و هنر پایه نهم، در هر دو واحد تحلیل ( متن و تصویر) و در مجموع از نظر مولفههای خلاقیت در سطح مطلوب ( ضریب درگیری بیشتر از 1) قرار دارد.
نتایج حاصل از جداول شماره(1، 2 و 3) نشان میدهد که با توجه به اینکه ضریب درگیری ( نسبت واحدهای خلاق به غیر خلاق) در هر سه پایه تحصیلی( هفتم، هشتم و نهم)، در هر دو واحد تحلیل( متن و تصویر)، و در مجموع در تمامی موارد بیشتر از یک (1) میباشد، در نتیجه کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز در سطح مطلوبی قرار دارد،که نشان از تدوین خلاق محتوای این کتب دارد.
این نتایج حکایت از این دارد که، کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز در هر دو بخش متن و تصاویر دارای وضعیت مطلوبی است.
در مجموع این نتایج حکایت از این دارد که ، کتاب فرهنگ و هنر پایه هشتم از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز در هر دو بخش متن و تصاویر دارای وضعیت مطلوبی است.
درمجموع این نتایج حکایت از این دارد که ، کتاب فرهنگ و هنر پایه نهم از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز در هر دو بخش متن و تصاویر دارای وضعیت مطلوبی است.