خلاصة:
چکیده: از مزایای آموزش مجازی، اپلیکیشنهای هوشمند است که در آموزش رسمی و غیر رسمی به دلیل سهولت استفاده، فضای جذاب و بازخورد فوری میزان کاربردشان زیاد است. باکمک این اپلیکیشنها فضای ارتباط و مشارکت و یادگیری می-توان ایجاد کرد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر بکارگیری اپلیکیشنهای هوشمندآموزش ریاضی ، بر مهارت های حل مساله دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر سال اول دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس سی نفر انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای حل مسأله هپنر و پترسون با پایایی 76/ و پرسشنامه گرایش اجتناب-حل مسأله لانگ و کسیدی با پایایی 77/ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایش در متغیر حل مسأله و گرایش-اجتناب بود.
The purpose of this study was to investigate the effect of using intelligent math education programs on problem solving skills in undergraduate students. The research method was semi-experimental and based on pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study was all female students of Allameh Tabatabaei University in theacademic year of 2016-2017. Due to the applicability and interoperability of the subject of teaching and teaching the students' prerequisite units, by using available sampling method, among the Female college students at the Faculty ofEconomics and Statistics, thirty students of the first year undergraduate who were attending the course were evaluated and randomly assigned to two experimental and control groups. The research tool was Hepner and Patterson problem solving skills questionnaire with a reliability of 76 /, and Long / Cassidy problem-avoidance-problem solving questionnaire with a reliability of 77.7. Covariance analysis was used to analyze the data. Data analysis showed that 63% of the riations of the experimental group in the problem solving variable were due to the effect of the independent variable and 45% of the changes in this group in the tendency-problem avoidance variable due to the effect of the independent variable, The research hypotheses were accepted and the findings indicated a better performance of the experimental group in problemsolving and tendency-avoidance variables.
ملخص الجهاز:
جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دختر سال اول دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این میان به دلیل ارائه کاربردی و قابل تعاملی بودن موضوع آموزش ونیزگذرانده شده بودن واحد پیش نیاز آموزشی توسط دانشجویان ، به روش نمونه گیری دردسترس، ازمیان دانشجویان دختر دانشکده اقصاد و آمار، سی نفراز دانشجویان کارشناسی سال اول که مشغول گذراندن درس آمارواحتمالات بودند، انتخاب شدندو به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برنز(2015) حضور اپلیکیشن های هوشمند درآموزش و یادگیری چون معلمی نامرئی می داند که برای حمایت عمده یادگیری انفرادی، انتقال ارتباطات و افزایش درک و حمایت علمی دانش آموزان بدون دسترسی آسان به فضا و امکانات آموزشی مؤثر است.
باتوجه به اهمیت رشد ذهنی انسان ها و خلاقیت زایی و افزایش قدرت حل مسأله در نظام های آموزشی و نیز استفاده روزافزون شمار زیادی از دانش آموزان و دانشجویان از نرم افزارها و اپلیکیشن های هوشمند و دردسترس بودن و سهولت منابع اطلاعاتی مبتنی بر شبکه جهت حل مسأاله و شکل گیری ارتباطات منظم بین افراد و افزایش تعامل و همکاری و بعد مشارکتی بودن یادگیری و شکل گیری نظام عصبی منسجم درون مغز انسان ها که دراثر مجاورت و تعامل بااینترنت فعال و مدام درحال تغییرهستند مانند شبکه های اطلاعاتی هوش مصنوعی، بنابراین پرداختن به پژوهشی در راستای تأثیر آموزش به شیوه هوشمند بر مهارت های حل مسأله ضروری است.
International mobile learning conferance , 160-163.