خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 222 نفر برای گروه نمونه انتخاب گردید و به پرسشنامه سازگاری دانشآموزان (Sinha & Sing, 1993) و مقیاس غربالگری استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت (Jelenchick et al, 2014) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد ابعاد سازگاری نقش مثبت و معناداری بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دارد (368/0=r)، (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 6/13درصد از تغییرات رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) به وسیلة سازگاری عاطفی قابل پیشبینی است؛ بنابراین مؤلفه سازگاری عاطفی به تنهایی قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) است (01/0p<) و (83/5=t). توانایی سازگاری در پیشبینی رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین)، نشان میدهد میتوان آن را زمینهساز آسیبپذیری دانشآموزان در رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانست. به عبارتی با تقویت آن در مدارس میتوان آسیبهای مربوط به رفتارهای برخط (آنلاین) دانشآموزان را کاهش داد.
ملخص الجهاز:
روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 222 نفر برای گروه نمونه انتخاب گردید و به پرسشنامه سازگاری دانشآموزان (Sinha & Sing, 1993) و مقیاس غربالگری استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت (Jelenchick et al, 2014) پاسخ دادند.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 6/13درصد از تغییرات رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) به وسیلة سازگاری عاطفی قابل پیشبینی است؛ بنابراین مؤلفه سازگاری عاطفی به تنهایی قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) است (01/0p واژههای کلیدی: انطباق، سازگاری، کنارآمدن، روابط برخط (آنلاین)، دانشآموزان متوسطه اول The effect of emotional and social adjustment on students' online high-risk behaviors Ali Reza Savadkouhi.
این نتایج نشان میدهد که شیوۀ بهکاررفته در مدیریت زندگی عاطفی و اجتماعی گروه همسالان میتواند تبیینکنندۀ وضعیت قُلدری یا آزار و اذیت سایبری در میان نوجوانان باشد (Romera, Jesús Cano, García-Fernández & Ortega-Ruiz, 2016).
وضعیت سازگاری عاطفی و اجتماعی و ابعاد رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) در دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان چگونه است؟ همچنین فرضیات این تحقیق به شرح زیر تنظیم و بررسی شدهاند: 1.
Explaining the effect of mobile social networks on students' sense of security at Shahid Beheshti University, Quarterly Journal of Disciplinary knowledge Research, Volume 2, Number 2, Serial Number 71, pp.