خلاصة:
امروزه سازمانها از جمله مراکز دانشگاهی با تحولات و چالشهای بسیاری رو به رو هستند. از جمله این تحولات ظهور تکنولوژیهای در حال توسعه است. بنابراین عدم آگاهی نسبت به ظهور و جنبههای استراتژیک کاربردی تکنولوژیهای موجود میتواند سازمانها را با بحرانهای غیر قابل برگشتی روبه رو کند. از جمله این تکنولوژیها ابزارهای وب 2.0 هستند که مورد توجه پژوهش حاضر قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی کارکردهای ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی بوده است. به همین جهت پژوهش حاضر با مرور نظاممند ادبیات و تکنیک تحلیل محتوای کیفی (تحلیل مضمون) در میان منابع گردآوری شده از پایگاه علمی اِسکوپوس، تعداد 22 مقاله را بررسی کرده است. یافتهها حاکی از این هستند که فناوری وب 2.0 دارای چهار کارکرد اصلی؛ تغییر استراتژیهای فرآیند یادگیری کارکنان، تغییر استراتژیهای مدیریت دانش منابع انسانی، تغییر استراتژیهای تعاملات و ارتباطات منابع انسانی و تغییر چشم انداز توسعه منابع انسانی در فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان در سازمانها بوده است. همچنین سازمانهای ارائه دهنده خدمات از جمله آموزشی، پزشکی و کتابداران در استفاده از چنین ابزارهایی جهت فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان خود پیشرو بودند. در نهایت ساختاری مفهومی در کارکرد ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی در سازمانها ارائه شده است. در نهایت پژوهش حاضر بر تعامل پژوهشگران و کارشناسان توسعه منابع انسانی در دانشگاهها و سازمانها تاکید دارد. تا کارشناسان توسعه منابع انسانی از وجود چنین ابزارها و فناوریهایی در جریان یادگیری و توسعه حرفهای منابع انسانی آگاهی یابند و در جهت کاربرد آنها گام بردارند.
Today, organizations including academic centers face many changes and challenges. Among these changes is the emergence of emerging technologies. Thus, lack of awareness of the emergence and strategic application aspects of existing technologies can lead organizations to irreversible crises. Among these technologies are Web 2.0 tools that have been the focus of this research. The purpose of this study was to identify the functions of Web 2.0 tools in human resource professional development. Therefore, this study has reviewed 22 articles in a systematic review of the literature and qualitative content analysis technique among the sources collected from the Scopus Scientific Database. The findings suggest that Web 2.0 technology has four major functions: strategies change of human resources learning process, strategies change of human resource knowledge management, strategies change of human resource interactions and communications, and strategies change of HR development perspectives in organizations. Also service provider organizations including educational, medical, and librarians were leading in using such tools for their employees' professional development processes. Finally, a conceptual framework for the function of Web 2.0 tools in the professional development of human resources in organizations is presented. Finally, the present study emphasizes the interaction of researchers and human resource development experts in universities and organizations. Human resource development experts are aware of the existence such tools and technologies in the course of learning and professional development of human resources and take steps to apply them.
ملخص الجهاز:
٠ در فرآيندهاي توســعه حرفه اي کارکنان موجب ميشـود که پژوهشـگران و کارشـناسـان حوزه توسـعه منابع انسـاني در سـازمان بتوانند خلاصـه اي از مطالعات انجام شـده در اين حوزه را دنبال کرده و با کارکردها، کاسـتيها و زمينه هاي بهبود در اين حوزه آشنا شوند.
بنابراين نمونه گيري هدفمند و از نوع ملاک محور بوده اسـت و همانطور که در شـکل شـماره (٢) نشـان 1 Scopus 2 Web of Science داده شــده اســت در مرحله بعد با مرور ســريع چکيده هاي ٩٢ مقاله يافت شــده ، مقاله هاي غير مرتبط حذف شـدند و مقاله هايي که به طور کامل دسـترسـي به متن آنها ممکن بود مورد بررسـي قرار گرفتند تا به منظور اطمينان از تطبيق مقاله هاي يافت شـده با پرسـش هاي پژوهش متن مقالات به دقت بررسـي شــوند، در نهايت ٢٢ مقاله براي بررســي نهايي باقي ماند.
٠ در فرآيندهاي توسـعه منابع انسـاني مد نظر بوده اسـت ، چهار مقوله اصـلي در تحليل مضـمون از بخش نتايج و مباحث مقالات مطالعه شده به دست آمده است که عبارت بودند از: تغيير استراتژيهاي فرآيند يادگيري کارکنان ، تغيير اسـتراتژيهاي مديريت دانش منابع انسـاني، تغيير اسـتراتژيهاي تعاملات و ارتباطات منابع انسـاني و در نهايت تغيير چشـم انداز توسـعه منابع انسـاني در سـازمان که در ادامه هر کدام از مقولات اصلي به دست آمده مورد بحث قرار گرفتند.
٠ در فرآيندهاي توسـعه منابع انسـاني تغيير اسـتراتژيهاي فرآيند يادگيري کارکنان در سـازمان ها از جمله آموزش عالي و مداوم اســت .