خلاصة:
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی گفتمانهای استعاری مدیریتی روسای قوه مجریه در رقابتهای انتخاباتی در سه دهه اخیر بوده است که در قالب 4 مقوله (گفتمانهای استعاری ساختاری، جهتی، وجودی، انتقادی) دسته بندی و ارائه شده است. روش: این مطالعه از نوع تحلیلی – توصیفی بوده و با توجه به روش اجرا، مطالعه فرا ترکیب تلقی میگردد. جامعه آماری این مطالعه تمام مقالات معتبر قابل دسترس در سایتهای الکترونیکی "گوگل"، "مگیران"، "ساینس دایرکت" در بازه زمانی 1994 تا 2018 بوده که محقق با استفاده از روش فرا ترکیب بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و ابعاد و مولفههای تاثیر گذار، از روش تحلیل محتوا و شاخص کاپا و همچنین جهت اولویت بندی شاخصها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج حاکی از آنست که استفاده ازکلام استعاری توسط نامزدهاای انتخاباتی نه تنها وسیله برای بیان نظرات و پیشنهادات و اهداف آنها میباشد بلکه تاثیر مستقیمی بر ذهن مردم جهت انتخاب و رای دادن به کاندید مورد نظر دارد. همچنین برای تصمیمگیری قابل اتکا پیشنهاد میشود تحقیقات بیشتری با روش تحقیق مناسب انجام گیرد.
Objective: The aim of the present study was to investigate the metaphorical managerial discourses of the heads of executive branches in the last three decades, which have been categorized and presented in the form of 4 categories (structural, directional, existential, critical metaphorical discourses). Method: This study is of analytical-descriptive type and according to the implementation method, it is considered as a hybrid study. The statistical population of this study is all valid articles available on the electronic sites "Google", "Magiran", "Science Direct" in the period 1994 to 2018, which the researcher has used to carefully and deeply review the subject using meta-combination method. For this purpose, 49 suitable articles were identified from the mass of original articles. In order to analyze the selected articles, constituent concepts, dimensions and influential components, the content analysis method and Kapa index and also to prioritize the indicators, Shannon's entropy method was used. Results: Research has shown that in election campaigns, candidates use various propaganda tricks to explain and justify their ideas, and one of the main requirements for winning the presidential election is to pay full attention to the methods, styles and tactics that candidates can use. Use.
ملخص الجهاز:
بـا توجـه بـه بحث ها و گفت وگوهایی که بین نامزدهای انتخابات ریاسـت جمهـوری شـکل گرفتـه و هریک از آن ها از استعاره های خاصی برای مدیریت موقعیـت خـود بـه منظـور غلبـه بـر رقبای انتخاباتی استفاده کرده اند و به ویژه اینکـه ایـن سـبک از مـذاکرات از سـال ١٣٧٦، شکل پررنگ تری به خود گرفته و حتـی از قالـب گفتمـانی و اسـتعاری جدیـدتری نیـز برخوردار شده است ، بر آن شدیم که نقش گفتمان های استعاری مـدیریتی رؤسـای قـوه مجریه ایران را در رقابت های انتخاباتی در سـه دهـه اخیـر بررسـی کنـیم .
آنان در طول پژوهش خود این پرسش را بررسی کرده انـد کـه «چگونه با روش تحلیل گفتمان ، نحوه هژمونیک شدن گفتمان اعتـدال در انتخابـات ریاست جمهوری یازدهم قابل تبیین است ؟» نجف زاده و شفیع زاده برمی (١٣٩٧) در تحقیقـی بـا عنـوان «تحلیـل اسـتعاره هـای مفهومی مناظره های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٩٦» بیان کـرده انـد کـه در بررسی تطبیقی مناظرات تلویزیونی انتخاباتی ٤ نـامزد اصـلی (روحـانی، جهـانگیری، قالیباف ، و رئیسی ) براساس شش مدل استعاری مـدل سـازی و تبیـین ، بـازمفهوم سـازی، عاطفیسازی نظرگاه ، پرورش صمیمیت ، مقولـه سـازی، و طنزآفرینـی و مطایبـه در مـتن 21 انتخاباتی نظام سیاسی کشور، منازعات شدید ایـدئولوژیک و گفتمـانی در درون سـاختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و مناظرات انتخاباتی ریاسـت جمهـوری سال ١٣٩٦ اغلب به شکل استعاره های مفهومی بیان شده اند.