خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با علایم اهمال کاری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی (نیمه تجربی) و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان دختر مشغول تحصیل در پایه یازدهم مدارس دوره دوم متوسطه شهر ماکو به تعداد 480 نفر در سال تحصیلی 98-97 بودند که از بین آنها 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامههای اهمال کاری تحصیلی (PAS) و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (WCST) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش مهارتهای تنظیم هیجان قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها از طریق آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره در نرمافزار spss تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی منجر به کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در کارکردهای اجرایی و ابعاد آن شامل خطای در جاماندگی و خطای کل نسبت به گروه کنترل شده است (01/0>P). با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر بهبود کارکردهای اجرایی و ابعاد آن در بین دانشآموزان اثر مثبت دارد. در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارتهای تنظیم هیجان در بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای علائم اهمال کاری تحصیلی میباشد
The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation skills training on executive functions in students with procrastination symptoms. The present study was a semi-experimental study with pretest-posttest and control group design. The statistical population of the study consisted of all female students studying at the eleventh grade of secondary schools in maku city the number of 480 people in the 98-97 school year. From this population, a sample of 30 people (15 people per group) was selected multistage cluster sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups. The data gathering tool was the academic procrastination scale (PAS) and Wisconsin card sorting test (WCST). Data analysis was performed using Multivariate in spss software. The results showed that training of emotion regulation skills decreased the mean scores of the experimental group in executive functions and its dimensions including persistence error and total error compared to the control group (P <0.01). Based on the results, it can be concluded that training of emotional regulation skills is effective on students' executive functions. In conclusion, the results of the present study indicate the importance of training emotion regulation skills in improving the executive functions of students with academic procrastination symptoms.
ملخص الجهاز:
ir١١٥٢ The Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Executive Functions in Students with Procrastination Symptoms Nesa Moharrami, Bagher Sardari Data of recript: 2019.
29 Abstract The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotion regulation skills training on executive functions in students with procrastination symptoms.
In conclusion, the results of the present study indicate the importance of training emotion regulation skills in improving the executive functions of students with academic procrastination symptoms.
Keywords: Emotion Regulation Skills, Executive Functions, Procrastination مقدمه در سال هاي اخير، متخصصان تعليم و تربيت و روانشناسان تربيتي پژوهش هاي قابل توجهي را در زمينه عملکرد تحصيلي و متغيرهاي مرتبط با آن ها انجام داده اند.
Gustavson, Miyake, Hewitt & Friedman 5.
Lezak, Howieson, Bigler & Tranel 8.
Schmitt, Geldhof, Purpura, Duncan & McClelland 15.
Lantrip, Isquith, Koven, Welsh, & Roth 10.
Gyurak, Goodkind, Kramer, Miller, & Levenson 4.
براي آزمون اثر آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني بر کارکردهاي اجرايي در دانش آموزان با علايم اهمال کاري با توجه به طرح پژوهش حاضر که از نوع پيش آزمون و پس آزمون است و به منظور کنترل اثر پيش آزمون از روش تحليل کواريانس تک متغيره استفاده شد.
از اين رو ميتوان مطرح کرد که آموزش مهارت هاي تنظيم هيجاني بر کارکردهاي اجرايي در دانش آموزان با علايم اهمال کاري مؤثر است .
The Effectiveness of Process Emotion Regulation Strategies in Improvement on Executive Functions and Quality of Life in Recovered Addictions in Drop in Centers, Journal of Cognitive Psychology, 5(2), 23-34 [In Persian].