خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی معلمان و شاگردان برای پرورش هوش هیجانی در دوره پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، سنتزپژوهی بود. جامعه آماری پژوهش اسنادی کلیه اسناد شامل مقاله، کتاب علمی، رسالهها، منابع علمی و پایگاههای اطلاعات علمی مرتبط با مؤلفههای تعیین ویژگیهای موردنیاز مربیان و شاگردان بهمنظور پرورش هیجانی در دوره پیشدبستان بود که 79 منبع با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها به سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. یافتهها نشان داد که ویژگیهای کودکان پیشدبستانی برای پرورش هوش هیجانی عبارتاند از: تعامل با محیط، تعاملمحور بودن، تأثیرپذیری از هیجانات، انتخاب، تشخیص جنسیتی قدرت ادراک تفاوتها و تشابهات، هیجانی بودن و غیره ویژگیهای مربیان/معلمان برای پرورش هوش هیجانی عبارتاند از: بیانگری هیجان، طرحکننده و ناقل مفاهیم، سؤالگری، بازیگری، شناخت کودکان، هنرمندی، فرآیندمحور بودن، شناخت بازی کودکان و غیره ازلحاظ موضوعی نیز دروس دوره پیشدبستانی تلفیقی است که مبتنی بر این مضامین در تلفیق است: تلفیق محتوا، تلفیق مهارتی، تلفیق فرآیندی، تلفیق محیط یادگیری، تلفیق موضوعی، تلفیق دروس، ترکیب نقشی و تلفیق فعالیتی.
The purpose of this study was to identify the characteristics of teachers and students for the development of emotional intelligence in preschool. The research method was synthesis study. The statistical population of the research consisted of all documents, articles, scientific books, dissertations, scientific sources and scientific databases related to determining the required attributes of teachers and students for pre-school emotional education. 79 sources were selected using purposive sampling method. Data were analyzed in three ways: open coding, axial coding, and selective coding. The findings showed that the characteristics of preschool children for emotional intelligence development are: interaction with the environment, interactivity, affectivity of emotions, selection, gender recognition, perception of differences and similarities, emotionality, etc. The characteristics of coaches / teachers for emotional intelligence are: From: Emotional Expression, Planner and Concept Carrier, Questioning, Acting, Child Recognition, Artist, Process-Oriented, Child Play Recognition, etc ... In terms of subject matter, there are also integrated preschool courses based on these themes: content integration, Skill integration, Process integration, Learning environment integration, Tel Discern something, combined courses, combining and integrating role activity.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري پژوهش اسنادي کليه اسناد شامل مقاله ، کتاب علمي، رساله ها، منابع علمي و پايگاه هاي اطلاعات علمي مرتبط با مؤلفه هاي تعيين ويژگيهاي موردنياز مربيان و شاگردان به منظور پرورش هيجاني در دوره پيش دبستان بود که ٧٩ منبع با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند.
واژه هاي کليدي: تلفيقي بودن دروس ، کودکان پيش دبستاني، هوش هيجاني مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتري رشته برنامه درسي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران است .
کدهاي اوليه استخراج شده در زمينه ويژگيهاي کودکان پيش دبستاني براي پرورش هوش هيجاني در قالب ٢٢ زيرمقوله طبقه بندي گرديد تا مضامين مشترک در يک مفهوم يا مقوله طبقه بندي گردد و رويکرد و جهت گيري اصلي ويژگيهاي دانش آموزان پيش دبستاني بهتر مشخص گردد؛ اما کدهاي نهايي که در قالب مقولات اصلي يا تم هاي اصلي طبقه بندي شدند در ١٢ تم قرار گرفتند (جدول ١).
نتايج حاصل از زيرمقوله هاي مربوط به سبک يادگيري کودکان پيش دبستاني براي پرورش هوش هيجاني بررسي شد و کدهاي مرحله اول در اين کدها به دست آمد که شامل ١٩ کد است .
درنهايت ، تم هاي اصلي استخراجي نهايي براي سبک يادگيري متناسب با کودکان پيش دبستاني جهت پرورش هوش هيجاني عبارت بودند از: ٢١ تم (جدول ٣).
Emotional Intelligence in teacher education .
Primary School Children's Emotional Intelligence.