خلاصة:
اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم دبستان شهر کرمانشاه در سال 97-96 بود که تعداد 311 نفر از ایشان بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که همانند با نسخۀ اصلی پرسشنامه این مقیاس در جامعۀ مختص دانشآموزان ایرانی دارای چهار مؤلفه است که این مؤلفهها را تحلیل عامل تائیدی مرتبه اول مورد تائید قرار داد. این مؤلفهها در تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم همگی در ذیل مفهوم طرد همسالان قرار گرفت. در مجموع میتوان گفت که مقیاس طرد همسالان بعد از تعدیلهایی جزئی که بر روی آن صورت گرفت دارای روایی و پایائی مطلوبی میباشد و قابلیت استفاده در جامعۀ دانشآموزان ایرانی را دارد
Abstract: The detrimental effects of peer rejection during childhood have made research in this area a necessity. The main step in each research is to have a valid and reliable questionnaire for the culture of that society. The main purpose of the present study is to examine the psychometric properties (determination of factor structure, validity, and validity) of the rejection scale of Wiesel, Sarid & Sternberg (2013). The research design is correlation. The statistical population is taken from 6th-grade elementary school students of Kermanshah. The total number of the participants is 311 students which were selected by the random cluster sampling method. Exploratory factor analysis extracts 4 components which were confirmed by first-order confirmatory factor analysis. Second order confirmatory factor analysis showed that these four components can be categorized into one concept. In sum, our peer rejection scale after a little modification showed suitable reliability and validity and can be used among Iranian students.
ملخص الجهاز:
نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روان سنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل ، سارید و استرنبرگ (٢٠١٣) بود.
1. Garcia, Carrero, Marande & Musitu 2.
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی مقیاس طرد همسالان میباشد و در پی پاسخ دادن به این پرسش هاست الف ) آیا عامل های موجود در پرسشنامه طرد همسالان با جامعۀ دانش آموزان مقطع ابتدائی ایران مطابقت دارد ؟ ب ) آیا عامل های استخراج شده از پرسش نامه از روایی سازه و پایایی مطلوبی برخوردار است ؟ روش این پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) طراحی شد.
Wiesel, Sarid & Sternberg گویه ها بر روی طیف لیکرت ٦ درجه ای قرار میگرفتند و نمرة بیشتر نشان دهندة طرد شدن بیشتر دانش آموز از سوی همسالان بود.
1. Hooper, coughlan & Mullen 2.
Dodge, Lansford & Burks 3.
The behavioral basis of acceptance, rejection, & perceived popularity, in Handbook of Peer Interactions, Relationships, and Groups: Social, Emotional, & Personality Development in Context, eds K.
Buhs ES, Ladd GW )2001) Peer rejection as antecedent of young children’s school adjustment: an examination of mediating processes.
Recent advances in the measurement of acceptance & rejection in the peer system )New Directions for Child Development, No. 88).
Peer rejection and social information‐ processing factors in the development of aggressive behavior problems in children.
Measuring Social Peer Rejection during Childhood: Development & Validation, Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 22)5), 482-492,