خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین سبکهای یادگیری با انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة استان لرستان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة استان لرستان به تعداد 115010 نفر بود که براساس جدول کرجسی و مورگان، 384 نفر تعیین شده، و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (1971) و انگیزة پیشرفت هرمنس (1970)، همچنین، میانگین دروس گذراندهشدة دانشآموزان بهکار گرفته شد. برای تحلیل دادهها، آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروههای مستقل، و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. براساس نتایج تحلیل دادهها، بین سبک یادگیری واگرا و انگیزة پیشرفت (0001/0, P=399/0r= )، بین سبک یادگیری همگرا و انگیزة پیشرفت (0001/0, P=41/0-r= )، بین سبک یادگیری واگرا و پیشرفت تحصیلی (0001/0, P=36/0r= )، بین سبک یادگیری همگرا و پیشرفت تحصیلی (0001/0, P=39/0-r=) رابطه معنادار وجود دارد. از طرفی، نتایج نشان داد بین سبک یادگیری جذبکننده و انطباقیابنده با انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی رابطة معنادار وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین سبکهای یادگیری دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون تی گروههای مستقل نشان داد بین میانگین انگیزة پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد.
The research has been performed to the aim of studying the investigation of the relationship between the learning styles with achievement motivation and academic achievement of high school students in Lorestan province in mind. Descriptive-correlation method of research has been used, to this aim. Statistical population include all of High School students (115010 student) of in Lorestan province, according to the statistical report of Education Department of Khorramabad for academic year of 2015-2016. Based on Krejcie-Morgan table, a sample size of 384 individuals has been selected based on Stratified random sampling method. To collect data, Hermann's Progressive Motivation Questionnaire (1970), Kolb's Learning Styles Questionnaire (1971) and GPA have been used. To analyze data and test research hypotheses, indicators of descriptive statistics including standard mean and deviation have been used, in addition to inferential statistics tests such as Pearson correlation coefficient, independent t-test, and multivariate analysis of variance. Results showed that the correlation coefficient between divergent learning styles and achievement motivation (r= 0.39, P= 0.0001); converging learning style and achievement motivation (r= -0/41, P= 0.0001); the divergent learning styles and academic achievement (r= 0.36, P= 0.0001); converging learning style and academic achievement (r= -0.39, P= 0.001) there is a significant relationship. But assimilating and accommodating between learning styles and academic achievement was no significant relationship with achievement motivation (P < 0.05). Multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between male and female students' learning styles (P<0.05). The independent t test results showed that the mean achievement motivation and academic achievement of girls and boys there is a significant difference (P< 0.01).
ملخص الجهاز:
سال هاي متمادي محققان و پژوهشگران تعليم و تربيت ، و روان شناسان اجتماعي مطالعات فراواني دربارة عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام داده اند (محمداسماعيل و هومن ، ١٣٨١)، زيرا پيشرفت تحصيلي موضوعي است که به ويژه در حال حاضر، مورد توجه همۀ کشورهاي جهان است و هرساله مقدار زيادي از بودجۀ جوامع صرف تحصيل کودکان و نوجوانان ميشود و پژوهش هاي زيادي به بررسي عوامل مختلفي که ميتواند بر پيشرفت تحصيلي تأثير داشته باشد، اختصاص يافته است ، عواملي مانند خانواده ، محيط زندگي، مدرسه و برنامه هاي آموزشي (عباباف ، ١٣٨٧).
براي بررسي رابطۀ بين سبک هاي يادگيري با انگيزة پيشرفت دانش آموزان دورة متوسطۀ استان لرستان ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شد که نتايج آن در جدول ٢ بيان شده است .
مقدار ضريب همبستگي براي سبک يادگيري جذب کننده و انطباق يابنده به ترتيب برابر با ٠/٠٢ و ٠/٠٣-، در سطح آلفاي ٠/٠٥ معنادار نيستند (٠٠٥ براي بررسي رابطۀ بين سبک هاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دورة متوسطۀ استان لرستان ضريب همبستگي پيرسون محاسبه شد که نتايج در جدول ٣ بيان شده است .
براساس نتايج پژوهش حاضر، بين سبک هاي يادگيري واگرا با انگيزة پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دورة متوسطه استان لرستان رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
همچنين ، با توجه به نتايج ، بين سبک هاي يادگيري همگرا با انگيزة پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دورة متوسطه استان لرستان رابطۀ منفي و معناداري وجود دارد.