خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه استرس والدگری، مشکلات برونیسازی شده و درونیسازی شده کودکان پیشدبستانی در مادران شاغل و غیرشاغل بود. روش مطالعه، توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران شاغل و غیرشاغل کودکان 4 تا 6 ساله حاضر در مهدکودکهای شهر تهران تشکیل دادند. حجم نمونه متشکل از 230 شرکتکننده (115 زن شاغل و 115 زن غیرشاغل) بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از فرم بلند شاخص استرس فرزندپروری فرم بلند (PSI) و سیاهه مشکلات رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار 22-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد هر دو گروه از مادران شاغل و غیرشاغل سطح بالایی از استرس والدگری را نشان دادند؛ اما بین استرس والدگری در دو گروه بهطور کلی، تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0>p). در زمینه مشکلات برونیسازی شده تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد. در زمینه مشکلات درونیسازی شده هرچند بین دو گروه بهطور کلی تفاوت معناداری یافت نشد؛ اما در زمینه واکنش هیجانی و مشکلات خواب تفاوت معناداری دیده شد (05/0>p). براساس یافتهها، هر دو گروه از مادران شاغل و غیرشاغل مسائلی را در زمینه استرس والدگری و مشکلات کودکان تجربه مینمایند. برایناساس، طراحی و ارائه مداخلات درمانی و پیشگیرانه جهت بهبود وضعیت استرس مادران و مشکلات کودکان توصیه میشود.
The present study aimed to compare parenting stress, externalizing and internalizing problems of preschool children in working and non-working Mothers. This descriptive study is causal-comparative. In this study, all mothers of preschool children aged 4 to 6 years old in nurseries of Tehran City were considered as the statistical population. The sample size consisted of 230 subjects (115 working and 115 non-working), who were selected via multistage cluster sampling method. In order to collect the data, all participants were asked to complete Abidin's Parenting Stress Index (PSI, 1990) and Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL, 1991). Iindependent t-test, multivariate analysis of variance and SPSS22 software were used to analyze the data. The results showed that both groups of working and non-working mothers showed a high level of parenting stress; however, there was no significant difference between parenting stress in the two groups (P <0.05). Regarding the externalizing problems, there was a significant difference between the two groups. In terms of internalizing problems, although there was no significant difference between the total scores of two groups, the scores of two components i.e. emotional reactivity and sleep problems were significantly different (P <0.05).Based on the results, both working and non-working mothers face parenting stress and children's problems. Accordingly, it is recommended to design and provide therapeutic and preventive interventions to improve maternal stress and children's problems.