خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب مدرسه در دانشآموزان براساس باورهای فراشناختی و حمایت اجتماعی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش دانشآموزان دورة دوم متوسطة شهر اراک بودند. 235 دانشآموز (125 پسر و 110 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه حمایت اجتماعی، پرسشنامه فراشناخت ولز و کارترایت هاتن و مقیاس اضطراب مدرسه پاسخ دادند. دادههای حاصل بهوسیله آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بین باورهای فراشناختی و اضطراب مدرسه رابطة مثبت معنیداری وجود دارد (01/0>p)، بین حمایت اجتماعی و اضطراب مدرسه نیز رابطة منفی معنیداری وجود دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که خرده مقیاسهای باورهای منفی در مورد کنترلناپذیری افکار، حمایت دیگران و اطمینان شناختی ضعیف بهطور معنیداری، 1/30 درصد از واریانس اضطراب مدرسه را تبیین میکنند (001/0>p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت باورهای فراشناختی و حمایت اجتماعی، اضطراب مدرسه در دانشآموزان را پیشبینی میکنند.
Objective: The present study aimed to anticipate the school anxiety based on metacognition and social support among students. Method: The present study was a descriptive-correlational study. The population of this study was all second grade high school students in Arak city. 235 students (125 males and 110 females) were selected by multistage cluster random sampling method and they answered Social Support Questionnaire (SS-A), Wells and Cartwright- Hatton MetaCognition Questionnaire (MCQ) and school anxiety scale. The data analyzed by Pearson correlation test and stepwise regression. Result: The results of Pearson correlation test showed that there is a significant positive relationship between metacognitive beliefs and school anxiety (pConclusion: According to the results, it can be said that metacognitive beliefs and social support are anticipant of school anxiety among students.
ملخص الجهاز:
پيش بيني اضطراب مدرسه در دانش آموزان بر اساس باورهاي فراشناختي و حمايت اجتماعي Predicting School Anxiety among students Based on Metacognitive Beliefs and Social Support فائزه اديب نيا١*، حسن شمس اسفندآباد 2 دريافت مقاله : ١٣٩٨/١٠/٠١ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٤/٢٦ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اضطراب مدرسه در دانش آموزان بر اساس باورهاي فراشناختي و حمايت اجتماعي انجام شد.
نتايج تحليل رگرســـيون گام به گام نشـــان داد که خرده مقياس هاي باورهاي منفي در مورد کنترل ناپذيري افکار، حمايت ديگران و اطمينان شناختي ضعيف به طور معنيداري، ٣٠/١ درصد از واريانس اضطراب مدرسه را تبيين ميکنند (٠٠٠١>p).
بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر، پيش بينياضطراب مدرسه در دانش آموزان بر اساس باورهاي فراشناختي و حمايت اجتماعي است ؛ بنابراين ، با توجه به موارد فوق الذکر پژوهش حاضر در صدد آزمون فرضيه هاي زير است : ١.
با توجه به نتايج تحليل رگرسيون گام به گام در جدول شمارة ٤، خرده مقياس هاي باورهاي منفي در مورد کنترل ناپذيري افکار، حمايت ديگران و اطمينان شــناختي ضــعيف به ترتيب بيشــترين توان پيش بيني اضطراب مدرسه را دارند.
ميزان F مشاهده شده براي خرده مقياس باورهاي منفي در مورد کنترل ناپذيري افکار معنيدار است (٠٠٠٠٥>P) و اين خرده مقياس به تنهايي ٢٣ درصد از تغييرات واريانس مربوط به اضـــطراب مدرســـه دانش آموزان را تبيين ميکند.
در گام بعدي بااضافه شدن خرده مقياس حمايت ديگران ميزان F مشاهده شده براي دو خرده مقياس باورهاي منفي در مورد کنترل ناپذيري افکار و حمايت اجتماعي معنيدار است (٠٠٠٠٥>P) و اين دو خرده مقياس باهم ٢٥/٨ درصـــد از تغييرات مربوط به اضـــطراب مدرســـه دانش آموزان را تبيين ميکنند.