خلاصة:
وحشت یکی از پرمخاطبترین ژانرهاست که ریشهای تاریخی در ادبیات دارد و از بدو بهوجود آمدن سینما حضوری جدی و چشمگیر داشته است. تئاتر نیز سعی کرده پابهپای سینما حرکت کند، گرچه سینما به مدد تکنولوژیهای بیشتر همیشه پیشی گرفته است. وحشت در طی سالها همواره با تمهیدات جدیدی در اجرا روبهرو بوده است که باعث شده مخاطبان بیشتری پیدا کند. مقالهی حاضر به منظور بررسی راهکارهای عملی برای طراحی نور تئاتر وحشت انجام گرفته است. وحشت مورد نظر، وحشت روحی - روانی است که عامل پیدایش آن نیروهای متافیزیکی (روح، شیطان و...) است. بدین منظور از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از روشهای کتابخانهای نظری و مشاهده جمعآوری شد. هدف اصلی یافتن و پیشنهاد راههایی برای نشان دادن نیروهای متافیزیکی و به وجود آوردن دلهره و ترس در مخاطب با استفاده از طراحی نور است. خلاصهی یافتهها و نتایج حاصل از پژوهش عبارت اند از: انتخاب صحیح نمایشنامه که در آن موضوعی برای وحشت وجود داشته باشد، ایجاد فضای تعلیق و بکارگیری عوامل محیطی، ایجاد سیر صعودی از ناآگاهی به شناخت، دلهره، ترس، وحشت و سپس حفظ فضای ترس، استفادهی درست از مبانی و عناصر طراحی، خط، فرم، رنگ.
Horror is one of the most popular genres which is rooted in literature and has enjoyed a serious presence since the beginning of cinema. Theater has also tried to catch up with cinema in this regard. However, cinema has always outstripped theater with the aid of more technologies. When we speak of “Horror” as a genre, we are often referring to the whole range of feelings connected to the emotion of horror, as well as dread, discomfort, revulsion, fear, and terror. Of course this is not the same fear one feels when faced with a reallife fright, but the same emotional working we feel when we cry at a tragedy or laugh at a comedy. In the case of horror, that artistic emotion is fear. Horror covers the waterfront in subject and style, but what its many different manifestations have in common is an ability to tap into our subconscious like no other genre. Horror stories have always been a way of addressing our deepest fears and desires, those ideas and emotions it might not always be possible for us to articulate even if we wanted to. Horror is thus a genre that is always ready to address the fears of the audience, these being fuelled by events and concerns on an international and national level. Horror has always made use of new strategies to be effective in performance over the years, which has resulted in more popularity among audiences. In supernatural fiction, the soul often takes the form of a ghost or spirit, whose unearthly and immaterial nature provides eloquent and terrifying rebuttal to those who claim that all that exists is what can be seen, heard, or felt. This ghost exists in a liminal space, poised somewhere between the physical world of flesh and blood and the (presumed) afterlife of pure spirit. The present study was conducted to explore practical ways to Light Design the theater of horror. The horror in question is the psychological- psychological horror that is caused by of using technology in stage design can be implemented in Iranian theater? And what are the advantages and disadvantages of this type of utility? The research method used is descriptive-analytical and data collection has been used from all valid library sources. Interviews of notable directors were examined and through this, conceptual codes were extracted via Atlasi software. The findings of this study explain the ten effective factors which increases the audience’s connection with virtual theater: “sense of impossibility”, “environmental fluidity”, “color and image quality”, “scale and arrangement of space”, “variety of scenes”, “light quality”, “imaginativeness”, “sound”, “speed of movement” and finally “sense of timelessness”.
ملخص الجهاز:
تمام بخشهای اجرایی نمایش و بهطور کلی «مؤلفههایی که در خلق فضای وحشت و ایجاد ترس باید به آن توجه شود شامل موارد زیر است: ۱.
(به تصویر صفحه رجوع شود)تصویر 5: صحنهی نمایش «پروندهی خیریه» به کارگردانی وندی بکت / استفاده از نور نقطهای چراغ قوه و آباژور برای خلق وحشت * در سکانسی از فیلم راهبه۷۰ محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی کورین هاردی۷۱ راهبهی جوان فیلم به اسم خواهر آیرین در یکی از دالانهای کلیسا در حال حرکت است که نیروی شیطانی در پشت سر او ظاهر میشود.
در این سکانس فضا تاریک است و از نور نقطهای فانوس برای ایجاد وحشت استفاده شدهاست.
* در نمایش اتوبوسی به نام هوس۷۲ به کارگردانی مایکل بلوم۷۳ و طراحی نور میشل لینکولن صحنههای مختلفی وجود دارد که از تاشهای نوری برای ایجاد وهم و خشونت استفاده شدهاست (تصویر ۷).
* در صحنهای از نمایش این را بسوزان به کارگردانی دیوید واتسون و طراحی نور تراویس مکل از ضد نور برای ایجاد تعلیق و ترس استفاده شدهاست (تصویر ۱۱).
تصویر 12: صحنهی نمایش «دراکولا و خونآشامها» به کارگردانی ال آرمسترانگ / استفاده از ضد نور برای ایجاد وحشت ۴ .
* در نمایش فرنکشتاین به کارگردانی دنی بویل۸۲ از نورپردازی قرمز رنگ برای ایجاد وحشت در صحنه استفاده شدهاست (تصویر ۱۶).
(به تصویر صفحه رجوع شود)تصویر 21: صحنهی نمایش «وحشت» به کارگردانی جیکوپ آلبوم / استفاده مناسب از دستگاه مهساز برای خلق وهم و وحشت نتیجهگیری بنمایهی اصلی و گوهر وجودی این ژانر، دو حس وحشت و ترس است.