خلاصة:
این پژوهش میزان آشنایی و برداشت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای زبان انگلیسی در ایران را از مصادیق سرقت علمی و رابطۀ آن با اعتقادات فرهنگی و مذهبی را بررسی کرده است. با وجود مطالعاتی چند در سایر کشورها، فقدان پژوهشهای مربوط به ارتباط فرهنگ و مذهب با سرقت علمی در ایران، انجام پژوهش حاضر را توجیهپذیر میکند. شرکتکنندگان 173 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر دسترسی به پرسشنامة محققساخته که پایایی و روایی آن شده بود، پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که میزان آشنایی با مصادیق گوناگون سرقت علمی در بین دانشجویان بالاست. تحلیل واریانس دوسویه نشان داد که اعتقادات فرهنگی و مذهبی در میزان درک و آشنایی از جدیت و شدت مصادیق گوناگون سرقت علمی دانشجویان مرد و زن تفاوت معناداری ایجاد نمیکند. علاوه بر این، تأثیر اعتقادات فرهنگی و مذهبی در درک و آشنایی از سرقت علمی در دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قابل توجه نبود. این یافتهها میتواند برای پژوهشگران و دانشآموختگان رشتۀ زبان انگلیسی، کاربردهای نظری و عملی داشته باشد.
Abstract
This study examines the level of familiarity with instances of plagiarism among postgraduate students of English language programs at Iranian universities and its relationship with religiosity. The paucity of research on the relationship between culture and religiosity, and plagiarism in Iran justifies this study. Participants included 173 MA and PhD students in English language teaching, English literature, and English translation selected through convenience sampling. The participants voluntarily agreed to respond to the researcher-made questionnaire. The findings showed that the rate of familiarity with various instances of plagiarism among students is high. The two-way analysis of variance showed that religiosity does not make a significant difference in the degree of familiarity and perception of the seriousness of the various instances of plagiarism between male and female students. In addition, the effect of religion on familiarity with plagiarism was not significantly different between MA and PhD students. These findings can have theoretical and practical implications for postgraduate English language learners, academicians, and researchers.