خلاصة:
پرداختن به مدیریت و مدیریت منابع انسانی بهصورت علمی در ایران عمری کمتر از یک قرن دارد. این تحقیق، سیر تطور «دانش مدیریت منابع انسانی» در ایران را به کمک استراتژی پژوهش کیفی نظریه داده بنیاد موردمطالعه قرار داده است. دادههای تحقیق از مصاحبههایی که با جمعی از اساتید پیشکسوت دانش مدیریت در ایران انجام شده است، به دست آمده که با دادههای گردآوری شده از منابع مکتوب تکمیل شدهاند. در گام بعدی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی دادههای منابع شفاهی و مکتوب تحقیق تحلیل گردیدهاند. درنهایت، نظریهای مبتنی بر مدل سیستماتیک نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین تطور دانش مدیریت منابع انسانی در ایران را در 4 دورهی تاریخی «دوره تکوین»، «دوره شکوفایی»، «دوره فترت» و «دوره بازآفرینی» منابع انسانی دستهبندی کرده است.
Adopting a scientific approach to management and human resource management in Iran is less than a century old. This study has studied the evolution of "human resource management knowledge" in Iran using the qualitative research strategy of the Grounded Theory. The research data were obtained from interviews with a group of veteran professors of Iranian management knowledge, supplemented with data collected from written sources. The oral and written data of the research were then analyzed using open coding, central coding, and selective coding. The final theory based on the systematic model of the Strauss and Corbinchr(chr('39')39chr('39'))s Grounded theory categorizes the evolution of human resource management knowledge in Iran into four historical periods: "period of formation", "period of growth", "period of separation" and "period of re-creation" of human resources.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر نیز تلاش دارد تا با مطالعه منابع مکتوب و شفاهی، چارچوبی را برای درک چگونگی شکل گیری و سیر تطور مدیریت منابع انسانی در ایران با هدف ترویج ادبیات و پیشینه ایرانی این دانش و توسعه بومی آن ارائه نماید.
گزاره مسئله شامل هدف ، سؤال های خاص و فرضیه های تحقیق است [١٧]، بنابراین ، سؤال اصلی برخاسته از مسئله این پژوهش عبارت است از: «دانش مدیریت » با محوریت مدیریت منابع انسانی در ایران چه دوره هایی را سپری کرده و شرایط مختلف اثرگذار بر هر دوره ، ویژگیها، و پیامدهای حاصل از آن دوره ها چه بوده است ؟ همچنین ازآنجاکه این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد استفاده مینماید، پژوهشگر میبایست از ادبیات و پیشینه پژوهش های قبلی در مورد پدیده اجتناب کند [١٨].
عناصر اصلی در ساخت نظریه (به تصویر صفحه رجوع شود) پس حاصل این مطالعه ارائه ادبیات ٢٣ علمی برای سیر تاریخی دانش مدیریت به طورکلی و دانش مدیریت منابع انسانی در ایران به طور خاص است .
بر اساس آنچه محقق از داده های خود به دست آورد، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران در سال ١٣٤٥ در رشته اداری گروه امور استخدامی دولتی و در رشته بازرگانی گروه امور استخدامی را به عنوان کنش آموزشی عمده در این دوره دایر داشته است .
Article: Doing historical research in human resource management: with some reflections on an academic career.
In Book: Handbook of Qualitative Research Methods on Human Resource Management Innovative Techniques.