خلاصة:
در پژوهش حاضر، بهبررسی رابطه بین ارزش ویژه برند فروشگاه اتکا و رضایت مشتریان آن پرداخته شد. سوال اصلی پژوهش حاضر عبارت است از اینکه چه رابطهای بین ارزش ویژه برند فروشگاه اتکا و رضایت مشتریان آن وجود دارد؟ بر این اساس، تعداد 385 پرسشنامه بهروش نمونهگیری تصادفی بین شاغلین و خانوادههای آنان در یکی از یگانهای شهر تهران توزیع گردید و تعداد 358 پرسشنامه، توسط SPSS آنالیز گردید. نتایج نشان داد که میزان همبستگی بین این دو متغیر اصلی پژوهش، در سطح معناداری 01/0، برابر با 646/0 میباشد. آمارههای توصیفی پژوهش، بیانگر آن است که اولویتبندی ابعاد رضایت مشتری، بهترتیب شامل معیارهای حمایت از مشتری، اخلاق و روابط، کیفیت واقعی محصول، محیط و هزینه است. همچنین اولویتبندی ابعاد ارزش ویژه برند نیز، بهترتیب شامل معیارهای آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند و تداعی برند میباشد. نتایج حاصل از جدول رگرسیون نشان میدهد رگرسیون خطی تداعی برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند و کیفیت ادراک شده، به تنهایی حدود 38% از کل تغییرات رضایت مشتری را توجیه میکنند و مابقی، سهم سایر متغیرهاست.
ملخص الجهاز:
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١- رابطه بين دو متغير ارزش ويژه برند و رضايت مشتريان ٣- فرضيه هاي پژوهش با توجه به اهداف و نتايج مورد انتظار و بر اساس مدلهاي ارائه شده در حوزه رضايت مشتري و ارزش ويژه برند، فرضيه اصلي پژوهش به صورت فرضيه رابطه اي فاقد جهت (دو دامنه ) عبارت است از اين که «بين ابعاد ارزش ويژه برند فروشگاه اتکا و رضايت مشتريان آن رابطه وجود دارد» همچنين فرضيات فرعي شامل موارد زير ميباشد: ١) بين تداعي برند فروشگاه اتکا و رضايت مشتريان آن رابطه وجود دارد.
يافته هاي حاصل از ويژگيهاي جمعيت شناختي پژوهش با ابعاد رضايت مشتري و ارزش ويژه برند شامل موارد زير ميباشد: ١- بين متغير محيط و وضعيت تاهل پاسخ دهندگان همبستگي معکوس (در سطح معناداري ٠/٠٥) وجود دارد.
٧- پينوشت ها 1-Customer Oriented 2-Jamal & Nasser 3-AT Group 4-ABC 5-Servqual 6-Parasuraman 7-Zeithaml 8-Berry 9-Oliver 10-Stephen King 11-AMA(American Marketing Association) 12-Crosno 13-Brand Equity 14-Aaker 15-Farquhar 16-Keller 17-Brand Knowledge 18-Brand Awareness 19-Perceived Quality 20-Boulding 21-Zeithmal & Bitner 22-Brand Loyalty 23-Brand Associations 24-Validity 25-Content Validity 26-Face Validity 27-Cronbach Alpha Method 28-Reliability 29-Statistical Processor for Social Science (SPSS) 30-Enter Method 31-Multiple R 32-Adjuted R Square 33-Model Fit 34-Regression 35-Residual 36-Standardized Coefficients 37-Beta 38-Unstandardized Coefficients ٨- منابع [١]حسيني، سيدحميد خداداد و اصغرپورفاز، عليرضا و عزيزي، شهريار، "شناسايي و اولويت بندي عوامل مـؤثر بر رضايت مشتريان خودروهاي سواري شرکت ايران خـودرو"، تهـران، مجلـه پيـام مـديريت ، شـماره ٧ و٨، .