خلاصة:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر مشتریمداری و کارآفرینیگرایی بر نوآوری و عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن در صنعت بیمه و کشف روابط بین این متغیرها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان یک شرکت بیمه در استان تهران بوده که تعداد 100 نفر به عنوان نمونة آماری و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و روایی سازه استفاده شده و بر اساس نتایج مدلسازی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است و میزان پایایی کل متغیرهای تحقیق برابر با 91/0 است. با توجه به نتایج بهدست آمده، مشتریمداری و کارآفرینیگرایی، نوآوری و عملکرد را تحت تأثیر قرار میدهند. همچنین، نوآوری بهطور مثبتی بر سطح عملکرد شرکتهای بیمه تأثیر میگذارد. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای بازاریابی و کارآفرینی میگردد که مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح عملکرد شرکتهای بیمهای است.
The present study seeks to investigate the impact of customer orientation and entrepreneurship on innovation and performance with a balanced scorecard approach in the insurance industry and to explore the relationships between these variables using SEM. This study is an applied and descriptive-correlational study. The statistical population of this study consisted of 300 employees of an insurance company in Tehran province, 100 of whom were selected by random sampling. Content validity and construct validity were used to assess the validity of the questionnaire. Based on the results of structural equation modeling, the relationships between the variables of this study have been confirmed and the total reliability of the research variables was 0.91. According to the results, customer orientation and entrepreneurship affected innovation and performance; and innovation positively affected the performance of insurance companies. The findings of this study lead to a better understanding of marketing and entrepreneurship mechanisms that are an acceptable basis for increasing the level of performance of insurance companies