خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری پاسخ، حافظه فعال) بر نشانههای اضطراب، نارسایی توجه و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به بیشفعالی در تبریز بود. این تحقیق به روش نیمه آزمایشی، در یک طرح پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشآموزان پسر ابتدایی مدارس ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز بود. از بین جامعه مذکور نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. سپس هر دو گروه مورد پیشآزمون قرار گرفته و به پرسشنامههای CSI-4، اضطراب آشکار کودکان رینولدز و ریچموند (RCMAS) و مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی (SSRS) پاسخ دادند. در مرحله بعد گروه آزمایش در 10 جلسه (60 دقیقهای) آموزش کارکردهای اجرایی شرکت کردند و در ادامه از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. پس از گردآوری دادهها فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به وسیله نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانههای اضطراب، نارسایی توجه و مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به بیشفعالی مؤثر بود.
The aim of this study was to determine the effectiveness of executive function training (attention, response inhibition, working memory) on symptoms of anxiety, attention deficit and social skills in children with ADHD in Tabriz. This quasi-experimental study was performed in a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all primary school students in District 4 of Tabriz. From the mentioned population, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly replaced in experimental and control groups. Both groups were then pretested and answered the CSI-4 questionnaire, Reynolds and Richmond Child Anxiety Scale (RCMAS) and the Social Skills Rating Scale (SSRS). In the next stage, the experimental group participated in 10 sessions (60 minutes) of executive function training, and then both groups underwent post-test. After collecting data, research hypotheses were analyzed using analysis of covariance using SPSS software. The results showed that executive function training was effective on symptoms of anxiety, attention deficit and social skills in children with ADHD.
ملخص الجهاز:
ir ٤- گروه روان شناسي، دانشکده علوم انساني و تربيتي، واحد تبريز، دانشگاه پيام نور، تبريز، ايران ٥- گروه روان شناسي ، دانشکده علوم انساني و تربيتي ، دانشگاه تبريز، ايران 115 The Effectiveness of Executive Function Training on Symptoms of Anxiety, 1 Attention Deficit and Social Skills in Children with ADHD in Tabriz 4 Alireza Razmi1, Masoumeh Azmoudeh2*, Akbar Rezaei3, Touraj Hashemi (Received: 2020.
Keywords: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, Executive Functions, Anxiety, Social Skills 116 مقدمه اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي يک بيماري شايع و بسيار ارثي است (فرانک ١ و همکاران ، ٢٠١٢).
تعدادي محققان ، از جمله کوليج ، تد و يونگ ٨ (٢٠٠٠)، داوسون و گوار٩(٢٠٠٤) در تحقيقات خود نشان داده اند که کارکردهاي اجرايي در کودکان داراي اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي 1- Franke 2- American Psychiatric Association 3- Wilcockson, Sanal 4- Biederman 5- Charman & carol & strug 6- Fredriksen 7- Langley 8- Coolidge & Thed & Young 9- Dawson & Guare ضعيف تر از کودکان عادي است .
در حالي که والدين ، عمدتاً بر بازداري، حافظه کاري، برنامه ريزي و 1- Valerna & Seidman 2- Mc Closkey, Perkins & Divner 3- Seidman 4- Executive Functions 5- Daniela Mares 6- Fischer 7- Goldberg 8- Dawson & Guare, 9- Willcutt 10- Kempton 11- Lee 12- Danial Mars 13- Mck Lukey 14- Skuwartz 15- Siny 118 سازمان دهي به عنوان عوامل خطر اشاره کردند.