خلاصة:
همواره پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاهها مسئله بسیار برجستهای بوده است که مطالعات بسیاری را به خود اختصاص داده است. در این بین، رویکرد یادگیری و تجربه دوره آموزشی میتوانند بر پیشرفت تحصیلی موثر واقع شوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رویکرد یادگیری و تجربه دوره آموزشی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی با روش همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. 230 شرکتکننده با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به سنجه ویرایششده رویکردهای یادگیری (واق، 1999)، پرسشنامه تجربه دوره آموزشی (رامسدن، 1991) و سنجه پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. در انتها تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام گرفت. بر طبق نتایج بدست آمده، رویکردهای یادگیری و تجربه دوره آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان همبسته هستند (001/ 0>P) و میتوانند 6/ 57 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کنند (001/ 0>P). با توجه به اهمیت رویکرد تحصیلی و تجربه دوره آموزشی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی، ارائه مداخلاتی برای استفاده بیشتر از رویکردهای یادگیری کارآمدتر در دانشجویان و همچنین بهبود کیفیت دورههای آموزشی در موقعیتهای آموزشی توصیه میشود.
Students' academic achievement at universities has always been a very prominent issue so that it has attracted the focus of many studies. Meanwhile, the learning approach and course experience could affect and determine academic achievement. Therefore, the present study aimed to investigate the role of learning approach and course experience in prediction of academic achievement among university students. The design of the present study is the descriptive with the correlational method. The statistical population of this study consisted of all students of faculty of Literature and Humanities of Guilan University (Iran) in the academic year of 2017-2018. From this population, 230 students were selected by convenience sampling method and responded to the Revised Approaches to Studying Inventory (Waugh, 1999), the Course Experience Questionnaire (Ramsden, 1991), and the Academic Achievement Inventory. In the end, the data were analyzed by 24 version of SPSS software, using Pearson correlation and enter multiple regression. According to the results, learning approaches and course experience are correlated with students' academic achievement (P P < 0.001). Given the importance of learning approach and course experience in relation to academic achievement of university students, it is recommended to provide interventions to employ more effective learning approaches in university students and also to improve the quality of educational courses in educational settings.
ملخص الجهاز:
نقش رويکرد يادگيري و تجربه دوره آموزشي در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان The Role of Learning Approach and Course Experience in Prediction of Academic Achievement among University Students تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١١/٥، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٩/٥/١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٧/٤ دکتر علي پورصفر١، رضا شباهنگ ٢ Dr. Ali Poursafar.
در همين رابطه ، انتويستل ١٤ (٢٠٠١) بيان ميکند، 1 Academic performance 2 Achievement as basic skill 3 facts versus achievement as higher order skills and advanced knowledge 4 Cole 5 Need for cognition 6 Procrastination 7 Self-regulatory learning strategies 8 Richardson, Abraham, & Bond 9 Learning approach 10 Kember, Jamieson, Pomfret, & Wong 11 Sothan 12 Entwistle & Waterston 13 Approach to studying 14 Entwistle رويکردهاي يادگيري عوامل بسيار مهمي در بهبود تدريس هستند که به صورت مستقيم مي - توانند بر کيفيت يادگيري دانشجويان تاثير بگذارند.
1 Hasnor, Ahmad, & Nordin 2 Minbashian, Houn, & Bird 3 Wilson, Lizzio, & Ramsden 4 Griffin, Coates, Mcinnis, & James 5 Ramsden 6 Course experience 7 Yin, Lu, & Wang 8 The course experience quality and satisfaction model )CEQS( 9 Grace, Weaven, Bodey, Ross, & Weaven 10 Ramsden & Entwistle 11 Good teaching 12 Openness 13 Learning freedom 14 Appropriate workload رامسدن (١٩٩١) در مطالعه اي ديگر، حرف از پنج عامل تدريس خوب ، اهداف مشخص ١، حجم کاري متناسب ، ارزيابي متناسب ٢ و تاکيد بر استقلال ميزند.