خلاصة:
در دنیای پرتحول کنونی، توفیق در عرصه های ملی و بین المللی، تنها از طریق به کارگیری هر چه مطلوب تر نیروی انسانی امکان پذیر است. این مهم در صنعت گردشگری و مهمان نوازی نیز که نقش مهمی در چرخش اقتصادی از طریق ضریب تکاثری، ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای داخلی و ارزی ایفا میکند. منابع انسانی اغلب به عنوان یکی از مهمترین دارایی های سازمان گردشگری و مهمان نوازی دیده میشود. محققان مطالعات متعددی بررسی کرده اند که چگونه میتوان عملکرد کارکنان را برای کمک سازمان ها سازماندهی کرد. این مقاله مروری برادبیات مربوط به مسائل مهم مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی در صنعت گردشگری و مهمان نوازی است. بر اساس این بررسی، نظرات نویسندگان در خصوص ارزیابی روند در حال ظهور مدیریت منابع انسانی و خلاصه ای از آنچه در ادبیات برای مدیریت عملکرد کارکنان مورد بحث قرار گرفته شده است را مورد بررسی قرار دادیم.
ملخص الجهاز:
مزاياي رقابتي پايدار از طريق تسهيل توسعه صلاحيت هايي که متمايز هستند، روابط پيچيده اي را به وجود مي آورند اين استدلال ها را ميتوان در يک مدل پايه اي خلاصه کرد: سهام انساني سازمان ، شيوه هاي مديريت منابع انساني ، بازاريابي داخلي ، فرهنگ سازماني و محيط زيست ، و استراتژي کسب و کار و مديريت منابع انساني ، رفتارهاي مرتبط با کار را تشويق و تقويت ميکند و در نتيجه باعث افزايش ارزش مشتري ، کيفيت خدمات و رضايت مشتري و وفاداري که به نوبه خود بر اساس عملکرد سازماني است رابه ارمغان مي اورد.
همانطور که در زير بحث مي کنيم ، بيشتر ادبيات معاصر مربوط به مديريت منابع انساني به نظر مي رسد در يکي از مقوله هاي زير قرار مي گيرند (اگر چه مسائل ديگر وجود دارد): ١) شخصيت کارکنان و هوش هيجاني ، ٢) عاطفه و کار زيبايي شناسي ، (٣) شيوه هاي مديريت منابع انساني ،(٤) بازاريابي داخلي ، (٥) فرهنگ سازماني و محيط زيست ، (٦) استراتژي کسب و کار و مديريت منابع انساني و (٧) نگرش و رفتار شغلي کارکنان .
بررسي دقيق تر عوامل موثر بر نگرش ها و رفتارهاي شغلي نشان ميدهد که شيوه هاي مديريت منابع انساني سازمان و مديريت ، طراحي شغل ، ويژگي هاي شغلي ، محيط زيست اجتماعي محيط سازماني ، ساختار و ثبات در صنعت گردشگري و مهمان نوازي، عوامل اکثريت قريب به اتفاق مطالعات در مورد نگرش ها و رفتارهاي شغلي نتيجه گيري کردند که گردش مالي و استرس شغلي در صنايع مرتبط با گردشگري بالا هستند، درحالي که رضايت شغلي ، تعهد سازماني و انگيزه کم است .
Managing Service Quality: An International Journal, 2006, 16.