خلاصة:
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر بهره وری دانش بر عوامل توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان شرکت بیمه، به روش همبستگی،از نظر ماهیت داده ها کمی و کیفی و ماهیت روش توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کارمندان بیمه (380 نفر) ، از فرمول کوکران تعداد 191 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سه بخش: اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر، پرسشنامه بهره وری دانش (سوالات کیفی - مصاحبه) می باشد.روائی پرسشنامهها توسط اساتید و پایائی نیز با اجرای اولیه در نمونهای 18 نفری تأیید شد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار لیزرل، مورد بررسی قرار گرفتند.
رابطه بین بهره وری دانش با احساس معناداری شغل (r=0.83)، بین بهره وری دانش و احساس شایستگی (0.86=r)،بین بهره وری دانش با احساس داشتن استقلال(0.92 =r)، بین بهره وری دانش با احساس مؤثر بودن در شغل (0.90= r)، بین بهره وری دانش و احساس اعتماد به همکاران (0.92 =r)، همچنین بین هر یک از مولفه های بهره وری دانش با توانمندسازی ارتباط قوی و مثبت وجود دارد. رابطه ی بین نوآوری تدریجی و توانمندسازی(0.66 =r) و بین نوآوری بنیادی و توانمندسازی (0.92=r)، به دست آمد.
در نتیجه بهره وری دانش با تأثیرپذیری از نوآوری تدریجی و بنیادی با توانمند سازی کارکنان ارتباط مستقیم دارد ولی تأثیر بر توانمندسازی کارکنان ندارد . بنابراین این عوامل تسهیل کننده برای توانمندساز کردن کارکنان نمیباشد. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاداتی برای غنی تر ساختن توانمندسازی کارکنان و اهمیت دادن ، مواردی عنوان شده است.
ملخص الجهاز:
از طرفي عوامل بسيار زيادي وجود دارد که ادامه حرکت در اين فضاي بسته را براي شرکت هاي بيمه اي غيرممکن ساخته و ضرورت حرکت به سمت فضايي بازتر و استفاده حداکثري از ظرفيت هاي دانش کارکنان و همچنين ايجاد تعاملات حداکثري در سراسر زنجيره ارزش را اجتناب ناپذير نموده است در رابطه با بهره گيري از دانش و خلاقيت و نوآوري در صنعت بيمه دو ديدگاه وجود دارد: ديدگاه اول مربوط به استفاده از فن آوريهاي موجود در سازمان جهت بهبود بکارگيري و بهره وريدانش ميباشد.
از آنجايي که مدلي براي تعيين تأثير بهره وري دانش بر توانمندسازي کارکنان وجود ندارد با توجه به بررسي مقدماتي جهت تعيين ابعاد بهره وريدانش از مدل استم (٢٠٠٧) اين نتيجه به دست آمد که دو عامل نوآوري تدريجي ١ و نوآوري بنيادي ٢ از اهميت بيشتري برخوردار است و همچنين جهت تعيين Increment .
۴- بحث و نتيجه گيري: هدف اين پژوهش بررسي تاثير بهره وري دانش بر توانمندسازي کارکنان در شرکت بيمه بوده است .
4- Rahimi Aghdam, S et al, designing a constant competitive advantage model based on human capital competency in insurance industry, 2016; 8(1):179-208 5- Taleghani, GH, Anvari, A, Eftekhari, L, knowledge management and its relationship with organizational innovation in insurance company,Sanaat-e- Bimeh, 2012,105(1): 151-171 6- Stam,C, (2007).
57-65 18- Tohidi Hamid, Mohammad Mehdi Jabbari, (2012), The aspects ofempowermentof human resources,Procedia-Social and BehavioralSciences 31, 829–833 19- Ahangari,O,(2011), Investigating the Relationship between Organizational Learning and Empowerment of Sepah Bank Central Organization Employees, Tehran, Master's Thesis, University of Allameh.