خلاصة:
هدف از این تحقیق پیش بینی طلاق عاطفی بر اساس میزان استفاده شبکههای اجتماعی بوده است. روش تحقیق از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد فیروزاباد در سال تحصیلی 98-1397بودند که شامل 80 نفر بودند که نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای طلاق عاطفی، پرسشنامه شبکههای اجتماعی، استفاده شد. نتایج نشان داد که بسیاری از طلاقهای صورت گرفته متاثر از تغییر نگرشها و ارزش هادر اثر استفاده از رسانه ها و شبکههای اجتماعی میباشد.
The purpose of this study was to predict emotional divorce and based on the amount of social networking. The
research method was correlation study. The statistical population consisted of all married students of the Faculty
of Psychology of Firozabad Azad University, which included 80 people who were selected by multi-stage cluster
sampling. To collect information, emotional divorce, social networking questionnaire were used. In analyzing
data,. The results showed that many of the divorces were affected by changing attitudes and value through the
use of media and social networks
ملخص الجهاز:
شبکههای اجتماعی انواع مختلفی دارند، شبکههای اجتماعی عمومی مانند فیسبوک که تعداد زیادی از افراد را همانند فضای عمومی جامعه کنار هم گردآورده است، شبکههای اجتماعی تخصصی که بیشتر توسط پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان و حول رشتههای گوناگون شکل میگیرد، شبکههای اجتماعی فیلم، موسیقی، کت 5 y"/>y"/>، کسب وکار و غیره (شهابی، 139 > شبکههای اجتماعی بر حسب هدف راه اندازی و موضوع فعالیت خود امکانات متنوعی علاوه بر امکانات عمومی مانند اضافه کردن دوستان، به اشتراک گذاری متن، تصویر و فایلهای چندرسانهای و سیستم ارسال پیام در اختیار کاربران قرار میدهند، امکانات و ویژگیهایی نظیر خبرخوان، بازیهای آنلاین، تماشای فیلم، ارتباط با سایر رسانهها، ارتباط با دستگاههای قابل حمل نظیر موبایل و تبلت و نظایر اینها کاربران این شبکهها را از مراجعه به چندین سایت باز داشته و احتیاجات و نیازمندیهای اطلاعاتی، ارتباطی و تفریحی مختلفی از ایشان را پوشش میدهد، نتیجه آن که گرایش به شبکههای اجتماعی رشدی روزافزون دارد (مولایی، 13 Social Networks Emotional Divorce Marin & Wellman Friend-Oriented hubby شبکه اجتماعی مجازی زنجیرهای از ارتباطات و گرههای شبکه اجتماعی یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است (کوثری، 1386).
جدول5: مشخصههای آماری رگرسیون بین اثرات مثبت شبکههای اجتماعی و طلاق عاطفی به روش گام به گام [%%ابتدای جدول%%گام ها; متغیر ها; R; ² R; F; › P; β; T; › p اول; آموزش; 398/0; 16/0; 6/35; 01/0; 400/0 -; 2/5-; 001/0 دوم; آموزش تبلیغات هدفمند اینترنتی; 463/0; 21/0; 01/23; 001/0; 320/0 – 240/0 -; 9/3- 97/2-; 001/0 01/0 سوم; آموزش تبلیغات هدفمند اینترنتی ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان; 488/0; 23/0; 57/17; 05/0; 248/0 – 163/0 – 170/0 -; 01/3- 07/2- 72/2-; 001/0 01/0 05/0%%انتهای جدول%%] مقدار F برابر با (6/35) در سطح (01/0) بدست لذا مقدار آماره معنادار گردیده است ضریب تعیین محاسبه شده بر اساس این متغیر (16/0) است، یعنی این متغیر 16 درصد واریانس متغیر طلاق عاطفی را پیش بینی میکند.