خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف «اثربخشی آموزش خودگویی های مثبت بر کاهش اضطراب و باورهای خودکارآمدی»، به صورت یک پژوهش توصیفی- پیمایشی، در بین دو گروه 20 نفره از دانش آموزان دختر پایه یازدهم متوسطه دوم استان مرکزی انجام شددر این پژوهش با استناد به پژوهش مصطفایی و محمدخانی (1397)، آزمودنی ها طی 6 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه دانش آموزان ابتدا تحت آموزش خودگویی های مثبت برای افزایش کارآمدی و با استناد به پژوهش آهنگری و طحایی (1397)، طی 10 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه دانش آموزان تحت آموزش خودگویی های مثبت برای کاهش اضطراب امتحان قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی (استفاده از ازمون رگرسیون) بهره گرفته شد. نتایج نشان داد آموزش خودگویی های مثبت بر کاهش اضطراب تاثیر دارد. همچنین تاثیر آموزش خودگویی های مثبت بر باورهای خودکارآمدی نیز تایید شد.
ملخص الجهاز:
تاثیر خودگویه های مثبت در کاهش اضطراب و باورهای خودکارآمدی دانش آموزان زهرا نان بده کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران چکیده پژوهش حاضر با هدف «اثربخشی آموزش خودگویی های مثبت بر کاهش اضطراب و باورهای خودکارآمدی»، به صورت یک پژوهش توصیفی- پیمایشی، در بین دو گروه 20 نفره از دانش آموزان دختر پایه یازدهم متوسطه دوم استان مرکزی انجام شددر این پژوهش با استناد به پژوهش مصطفایی و محمدخانی (1397)، آزمودنی ها طی 6 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه دانش آموزان ابتدا تحت آموزش خودگویی های مثبت برای افزایش کارآمدی و با استناد به پژوهش آهنگری و طحایی (1397)، طی 10 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه دانش آموزان تحت آموزش خودگویی های مثبت برای کاهش اضطراب امتحان قرار گرفتند.
فرضیه ها: آموزش خودگویی های مثبت بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان اثربخش است.
آموزش خودگویی های مثبت بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان اثربخش است.
ابزار پژوهش: در این پژوهش با استناد به پژوهش مصطفایی و محمدخانی (1397)، آزمودنی ها طی 6 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه دانش آموزان ابتدا تحت آموزش خودگویی های مثبت برای افزایش کارآمدی قرار میگیرند.
ابراهیم، حیدری لقب؛ و همتیان، فاطمه (۱۳۹۸)، بررسی تاثیر آموزش خودگویی مثبت بر میزان خودکارآمدی و عزت نفس دانش آموزان، چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درحوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، 2.
Assessing the effectiveness of self-talk interventions on endurance performance, Journal of applied sport psychology, No 19, 220-239.
A description of self-talk in exercise, Psychology of sport and exercise.