خلاصة:
موضوع توانمندی بویژه رویکرد روانشناختی، از نگرشهای نوین در مدیریت منابع انسانی بشمار میآید. کارکنان توانمند علاوه بر برخورداری از عملکرد سازمانی موثرتر، شاخصهای بالاتری از بهرهوری را برای سازمان خود فراهم مینمایند و آنان را در مقایسه با رقبایشان پیشروتر و
موفقتر میسازند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی رابطه بین مولفههای توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو کشور در قالب یک الگوی یکپارچه میباشد. ابتدا به منظور تعیین شاخصهها و معیارهای احساس توانمندی روانشناختی و عملکرد کارکنان متناسب با شرایط محیط بومی صنعت قطعهسازی خودرو کشور، نظرات متخصصین با روش دلفی کسب گردید. سپس ارتباط همزمان شاخصههای بدست آمده از روش تحلیل عاملی و تکنیک معادلات ساختاری (جهت دستیابی به ترکیب بهینه این عوامل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحلیل، الگوی بومی توانمندی کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو در جهت ارتقاء و بهبود عملکرد آنان شناسایی و بعنوان روشی کاربردی برای این صنعت ارائه گردید.
The main purpose of this article is to study the relation between psychological empowerment factors and employees' performance in Iran's auto part industry. Using a Delphi technique, determinants of psychological empowerment and employees' performance were identified. Factor analysis and structural equations were then applied to study the relation between the identified factors. Finally a domestic model was provided to help improve employees' Performance
ملخص الجهاز:
هدف اصلي اين پژوهش شناسايي رابطه بين مؤلفه هاي توانمندي روانشناختي و عملکرد کارکنان صنعت قطعه سازي خودرو کشور در قالب يک الگوي يکپارچه مي باشد.
همچنين بررسي ها نشانگر آن است که از جمله عوامل مشکل ساز براي اين صنعت ، عدم بکارگيري شيوه هاي نوين مديريتي و نيز ضعف در فرهنگ کار گروهي و ارتقاء مهارت و دانش کارکنان و منابع انساني و استفاده از قابليت ها و پتانسيل هاي آنان در رفع مشکلات و ايجاد فضا و بستر مناسب خلاقيت و نوآوري و بالندگي کارکنان و خود کنترلي مي باشد (انجمن قطعات و مجموعه هاي خودرو، ١٣٨١، ص.
بر طبق تئوري نقش هر پستي در ساختار رسمي سازمان بايد يک مجموعه واضح از مسئوليت ها و وظايف را دارا باشد، به گونه اي که مديران بتوانند راهنمايي و هدايت مناسبي را در جهت انجام صحيح کار ارائه داده و زيردستان در برابر عملکردشان پاسخگو باشند (p٢٨٢ ,٢٠٠٦ ,Niels &Rapp,Hearne, Mathieu, ) اثربخشي : اثربخشي سازمان عبارت است از درجه يا ميزاني که سازمان به هدف هاي مورد نظر خود نايل مي آيد ( & Ibrahim p٢٧ ,٢٠٠٥ ,Juhary).
از اين رو مدل حاصل را مي توان بعنوان مدل بهينۀ توانمندي روانشناختي منجر به بهبود و ارتقاء عملکرد کارکنان صنعت قطعه سازي خودرو ايران معرفي نمود.
Psychological Empowerment and Job Satisfaction an Analysis of Interactive Effects, Group & Organization Management, 3,271-296.