خلاصة:
مطالعه موردی هم به عنوان یک طرح، هم یک روش کیفی، هم رویهای خاص برای گردآوری دادهها و هم یک استراتژی پژوهش معرفی شده است. اما هر مطالعهای که در سازمان خاصی انجام شده باشد و اطلاعات آن صرفا با روش پیمایش گردآوری شده باشد را نمیتوان مطالعه موردی نامید. پژوهشی که عنوان مطالعه موردی به خود میگیرد، لازم است به لحاظ روش شناختی، روندهای مشخصتری را دنبال کند. در این مقاله به منظور توصیف تحقیق موردی، پس از مروری بر روش و گامهای اساسی طراحی یک مطالعه موردی مناسب، نمونهای از یک تحقیق موردی که با هدف کشف شاخصهای اثربخشی یکی از سازمانهای غیردولتی کشور (بنیاد کودک ارومیه) انجام شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نهایت پیشنهاد شده است که به دلیل ابهامات موجود در انجام پژوهشهای موردی، بهتر است پژوهشگران در استفاده از این نوع روش، از چارچوب ساختاریافتهتری استفاده کنند، هدف و روشهای گردآوری اطلاعات خود را به روشنی بیان کرده، سوالهای پژوهش را که در هدایت تحقیق موردی اهمیت بسیاری داشته و نقطه آغاز پژوهش به شمار میآیند به درستی تدوین کرده و از برداشتهای نادرستی که در زمینه مطالعات موردی مطرحند اجتناب کنند.
Abstract: Case studies have been regarded as a design, as a qualitative methodology, as a particular data collection procedure, and as a research strategy. But every survey which was conducted in a certain organization just using questionnaire could not be considered as a case study. Research which is regarded as case study, should be very clear about methodology. So, in this paper after reviewing method and steps of an appropriate case study, an illustrative case study which aims to investigative effectiveness indexes in one of the nongovernmental organization in Iran (Urmia child foundation) has been discussed. At the end, it is proposed that given case studies’ unclear status, researchers need to be very clear about their interpretation of the case study and the purpose of carrying out the study. They also should address the questions with regard to design, data collection procedures and analysis; and avoid common misunderstandings about case-study research.
ملخص الجهاز:
تحقيق موردي درمطالعات سازماني: پژوهشي دريک سازمان غيردولتي ابوالحسن فقيهي * دريافت : ١٣٩٢/٤/٢٠ روياچگيني ** پذيرش : ١٣٩٢/٦/١٠ عسل آغاز*** چکيده مطالعه موردي هم به عنوان يک طرح ، هم يک روش کيفي، هم رويه اي خاص براي گردآوري داده - ها و هم يک استراتژي پژوهش معرفي شده است .
در اين مقاله به منظور توصيف تحقيق موردي، پس از مروري بر روش و گام هاي اساسي طراحي يک مطالعه موردي مناسب ، نمونه اي از يک تحقيق موردي که با هدف کشف شاخص هاي اثربخشي يکي از سازمانهاي غيردولتي کشور (بنياد کودک اروميه ) انجام شده ، مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .
در اين مقاله ضمن توصيف روش مطالعه موردي و گونه هاي آن ، گام هاي اساسي در انجام يک مطالعه موردي مناسب مورد بحث قرار مي گيرد و در پي آن ، نمونه اي از يک پژوهش موردي با هدف کشف شاخص هاي اثربخشي يکي از سازمانهاي غيردولتي کشور (بنياد کودک اروميه )، بررسي شده است .
اجراي روش :اثربخشي بنياد کودک اروميه ديدگاههاي مختلفي درباره روشهاي سنجش اثربخشي سازماني وجود دارد که درک هدف هاي سازمان از نخستين گام هايي است که در اين باره بايد مورد توجه قرار گيرد.
در مباني نظري پژوهشهاي کيفي نيز بر اين امر تاکيد شده است که براي افزايش روايي چنين پژوهش هايي، استفاده از نظرات چند پژوهشگرمستقل ميتواند موثر باشد(٢٠٠٠ ,Carr&Brower, Abolafia ).
به اين منظور نمونه - اي از يک مطالعه موردي که با هدف کشف شاخص هاي اثربخشي يکي از سازمانهاي غيردولتي کشور (بنياد کودک اروميه ) انجام شده ، بررسي شد.