خلاصة:
جوامع دانشگاهی و تجاری درباره چالشهای فزاینده به وجود آمده درباره موقعیت و جایگاه بخش بازاریابی در داخل سازمانها اتفاق نظر دارند. متخصصان و دانشگاهیان معتقدند که علیرغم نقش مهم بخش بازاریابی در اثرگذاری بر تصمیمات استراتژیک، بهعلت عدم پاسخگویی و مشروعیت داخلی، این بخش از حمایتها و تشویقهای لازم از طرف مدیران ارشد برخوردار نیست. هدف مطالعه حاضر تبیین روابط بین پاسخگویی و مشروعیت داخلی بازاریابی با عملکرد شرکت میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دارای طیف پنج گزینهای لیکرت است که در میان نمونه آماری شامل315 نفر از مدیران میانی و کارمندان 35 شرکت صاحب برند در صنایع پوشاک، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و مبلمان توزیع گردیده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که پاسخگویی داخلی بخش بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر مشروعیت داخلی آن و متعاقبا عملکرد شرکت داشته است. به بیان دقیقتر با افزایش پاسخگویی بخش بازاریابی، مشروعیت آن بخش در بین سایر بخشها افزایش یافته و این امر منجر به بهبود عملکرد شرکت می شود. این در حالی است که با اینکه تاثیر مثبت و معنادار مشروعیت بخش بازاریابی بر همکاری و تسهیم دانش سایر بخشها با بخش مذکور تایید شد ولی تنها همکاری تاثیر مثبت و معنادار خود را بر عملکرد شرکت نشان داد.
Consensus exists in the academic and business experts regarding the growing challenges in the status of the marketing department within the organization. Practitioners and academics suggest that the department does not get enough acknowledge elements from the upper echelon due to its lack of accountability and internal legitimacy, despite its pivotal role in influencing the company's strategic direction. The aim of this study is explaining the relationship between the marketing's accountability and internal legitimacy by the firm performance. The methodology of the current study is a kind of descriptive-correlational one. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire including a five-choice-range of Likert which has been distributed among the statistical sample of 315 of the middle managers and the employees of 35 brand owner firms in the clothing, home appliances, audio-visual, and furniture industries. The collected data has been analyzed using the structural equations modeling. The obtained results of the study indicated that the internal accountability of the marketing segment has a significant positive effect on the internal legitimacy and consequently its performance. More precisely, by increasing the marketing's accountability, the legitimacy of that segment has increased among other segments and this caused the firm performance improvement. However, the significant positive effect of the marketing's legitimacy on the willingness to collaborate and share knowledge with the mentioned segment has been confirmed, only the willingness to collaborate indicated its significant positive effect on the firm performance.
ملخص الجهاز:
این در حالی است که درمطالعه موجودبه طورخاص به بررسی مشروعیت داخلی بخش بازاریابی وتأثیرپاسخگویی و مشروعیت بخش بازاریابی درعملکردشرکت پرداخته شده است .
این پژوهشگران در مطالعه ی خودبابکارگیری تئوریهای سازمانی ومشروعیت یک مدل مفهومی راارائه دادندکه مبین میزان اثرگذاری عدم پاسخگویی ومشروعیت داخلی بخش بازاریابی برایجادمانع درتمایل سایربخش هابه همکاری و تسهیم دانش ومعلومات بابخش مذکوراست .
٢-مبانی نظری و پیشینه پژوهش نظریه های سازمانی ومشروعیت به دنبال بررسی میزان تاثیرپاسخگویی بخش بازاریابی برمشروعیت این بخش درداخـل سازمان ازدیدگاه سهامداران خـارج ازسازمان هستند.
٣-٢- مشروعیت بخش بازاریابی و تمایل سایر بخش ها به همکاری و تسهیم دانش با آن بخش : همانطورکه گفته شدزمانی سایربخش های یک شرکت ،بخش بازاریابی راقسمتی ازیک کل واحدازشرکت میدانندوبه ایفای نقش باآن برای رسیدن به اهداف شرکت میپردازند،که بخش بازاریابی دارای مشروعیت داخلی باشد.
باتوجه به مواردمطرح شده ومطالعات موجودمیتوان فرضیات زیرراارائه کرد: فرضیه ٢:مشروعیت بخش بازاریابی تاثیرمثبت ومعناداری برتمایل سایربخش هابه همکاری بابخش بازاریابی دارد.
٤-٢ روش و ابزارهای گردآوری داده ها دراین پژوهش برای گردآوری اطلاعات موردنیازازروش های کت ابخانه ای ومیدانی استفاده شده است که ابزارآن فیش برداری به منظوراستخراج وتدوین اطلاعات مربوطبه موضوع میباشد.
Market knowledge dimensions and cross-func- tional collaboration: examining the differen t routes to product innovation performance.
Market orientation, interdepartmental integration, and product develop- ment performance.
From embedded knowledge to embodied knowledge: new product development as knowledge management.
Organizational market information processes: cultural antecedents and new product outcomes.
Managing legitimacy: strategic and institutional approaches.
Managing legitimacy: strategic and institutional approaches.