خلاصة:
امروزه با گسترش روز افزون صنایع خدماتی، موضوع بازاریابی رابطه مند برای حفظ و جذب مشتریان و برآورد نیازها و خواسته های آنها به مسئلة مهمی برای سازمان ها از جمله بانکهای تجاری تبدیل شده است. تلاش های فراوان سازمان ها در این حوزه، شاهدی بر این ادعاست. رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتار فرانقش می تواند امر بازاریابی رابطه مند را در سازمانها تسهیل نماید. برای بررسی این ادعا در تحقیق حاضر تلاش شده است تا رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. برای این منظور تعداد 320 نفر از کارکنان بانکهای تجاری استان اعم از بانکهای خصوصی و دولتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. با توجه به اینکه تحقیق از حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جهت تعین ارتباط بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای تعین سهم هر یک از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و برآورد اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری از برازش مدل رگرسیونی و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد رابطه معناداری بین ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان وجود دارد. در این راستا وفاداری سازمانی ، اطاعت سازمانی و خود توسعه ای کارکنان بیشترین تاثیر را در تسهیل بازاریابی رابطه مند دارند.
Todays by increasing service industries, relationship marketing for absorbs and maintaince costumer and prepare their needs and wants for organization spatial for commerce banks is very important. Many attempted is done in these filed are documents for this phenomena. Organizational citizenship behavior as extra role cans facilate relationship marketing in organizations. For survey these claim in current study is attempted study relationship between relationship marketing and OCB in commerce banks in Kurdistan province. For access to this aim 320 people of bank personnel is selection as sample. This study is applied and descriptive study and for data collecting is used of questionnaire instrument. For determining relationship between RM and OCB is used of Pearson correlation test. Also for determining the share of OCB dimensions impact on MR is used of anticipate regression and path analysis. The results of this study is indicated there are meaningful relationships between OCB and MR. also dimensions of OCB such as organizational loyalty, organizational obedience and self development have main impact on MR in commerce banks in Kurdistan province.
ملخص الجهاز:
بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانک های تجاری استان کردستان فریدون احمدی ١-استادیارمدیریت دولتی ،دانشگاه پیام نور،تهران چکیده امروزه باگسترش روزافزون صنایع خدماتی ،موضوع بازاریابی رابطه مندبرای حفظ وجذب مشتریان وبرآوردنیازهاوخواسته های آنهابه مسئلۀ مهمی برای سازمان هاازجمله بانکهای تجاری تبدیل شده است .
برای بررسی این ادعادرتحقیق حاضرتلاش شده است تارابطه بین رفتارشهروندی سازمانی وبازاریابی رابطه منددربانکهای تجاری استان کردستان موردمطالعه وبررسی قرارگیرد.
رفتارهای کمک کننده اعتماد مدل مفهومی پژوهش جوانمردی ارتباطات وفاداری سازمانی تعهد اطاعت سازمانی مدیریت تعارض بازاریابی رفتار شهروندی ابتکارات فردی رابطه مند سازمانی شایستگی فضیلت مدنی توسعه خود ٢- فرضیات تفرحضقییاتق تحقیق فرضیه اصلی :رافبرطضه یه ماعصنلیی د:اررابیطه بمیعن نی ردفارتای بیشن هررفوتانردشیهروسندازیماسنازیمانکی رککانراکنن انباباننکک ووبازباارزیاابری یابرایبطه رابمنطه بانمک دبانک وجود دارد.
نهایتاجهت تعیین ارتباطبین ابعاد هفتگانه رفتارشهروندی سازمانی کارکنان بانکهای تجاری استان کردستان وابعادپنچگانه بازاریابی رابطه مند دربانکهابه زعم دوبیسی ازمعادلات ساختاری وبرازش رگرسیونی بهره گرفته شده است .
٤-٤- تعیین ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان بـرای بررسی ارتباطبین رفتارشهروندی سازمانی کارکنان وبازاریابی رابطه منددربانکهای تجاری استان کردستان ازضریب همبستگی پیرسون استقاده شده است که نتیجه حاصل درجدول شماره )٧(ارائه شده است .
٧٢١ رفتار شهروندی سازمانی a : متغیر وابسته بازاریابی رابطه مند ماخذ: داده های پژوهش متغیرواردشده درمعادله رگرسیونی هسته اصلی تحلیل رگرسیون می باشدکه درجدول )١٠(آمده است .
نتایج این بخش ازتحقیق بامطالعات انجام شده توسطدوربیسی وهمکاران )٢٠٠٥(وهانت وهمکاران )٢٠٠٦(که بیان می دارندوفاداری سازمانی کارکنان بررضایت ووفاداری مشتریان به عنوان یکی ازپیامدهای مهم بازاریابی رابطه مندتاثیرمی گذارندهمخوانی کامل دارد.