خلاصة:
مالکیت بین کشوری که حاصل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و یا تفویض اختیار و مالکیت به شرکا محلی بوده، عامل مهمی در شکل دهی واکنش های هنجاری و احساسی در قبال محصولات خارجی است. همچنین ملی گرایی مصرف کننده و مقاومت ناشی از مسائل اقتصادی به عنوان عوامل کاهش دهنده تمایل به خرید محصولات خارجی مطرح هستند که مطالعات اندکی پیرامون روش های تعدیل پیامدهای آنها موجود است. در مطالعه حاضر اتخاذ شیوه ورود جایگزین صادرات که منجر به خلق نشانه های کشور خاستگاه ترکیبی میگردد، به عنوان روشی برای بهبود واکنش مصرف کنندگان ایرانی مطرح و برای اولین بار، نگرش و واکنش آنها در قبال محصولات با هویت ملی دوگانه (ایرانی-چینی) بررسی شد. به همین منظور تاثیر ملی گرایی و مقاومت مصرف کنندگان در قبال دو گروه از محصولات وارداتی و حاصل سرمایه گذاری مشترک، مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش معادلات ساختاری، داده های جمع آوری شده از نمونه ای از مصرف کنندگان شهر اصفهان تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد، اولاً، ملی گرایی و مقاومت اقتصادی مصرف کنندگان ایرانی دو عامل در کاهش تمایل و ارزیابی کیفیت محصولات با هویت ملی کاملا چینی هستند دوماً، ایجاد هویت ملی ترکیبی (ایران-چینی) از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی چون منجر به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی میشود، باعث بهبود تمایل به خرید و ارزیابی کیفیت نزد مصرف کنندگان ایرانی خواهد شد. در بخش آخر ضمن بررسی نتایج پیشنهاداتی برای شرکتهای فرامرزی که قصد ورود به بازار ایران را دارند و مدیران برندهای داخلی شد.
The purpose of this study is to explore whether Hybrid country-of-origin (COO) that is the result of joint ownership or Foreign Direct investing, decrease the negative effect of Iranian consumer ethnocentrism and economic animosity toward China. The Important concepts that influence on forming effective and normative reflect of consumers toward foreign products and little attention has been paid to investing ways to reduce the negative effect of them. The study was conducted with the SEM method on the data collected from a national sample of Isfahan consumers using a structured questionnaire. The findings suggest that 1-Ethnocentrism and Economic Animosity of Iranian consumers harm the quality evaluation and willingness to purchase of china products. 2- making a hybrid Coo by foreign direct investing improve attitude toward foreign products. The results of this study are of value for foreign firms that when developing marketing strategies for the Iranian market as well as the domestic brand when competitive or cooperation with the foreign company. This study adds to the existing body of knowledge on ethnocentrism and animosity in Iran market, and more specifically, about different of the consequence of these concept based on different COO-cues.
ملخص الجهاز:
, 2014 & Amine, 2008( در پژوهش حاضر، ضمن بررسی تاثیر ملیگرایی و مقاومت اقتصادی بر رفتار مصرف کنندگان ایرانی نحوه تعدیل اثرات منفی آن ها با توجه به مدل ارائه شده توسط )٢٠١٦( Huang &Cheah, Phau, Kea که طی آن تاثیر ملیگرایی و مقاومت مصرف کننده در قبال دو نوع محصول دارای هویت کاملا خارجی و یا ترکیبی (ایرانی – چینی) مورد بررسی قرار گرفته و به این سوال پاسخ داده میشود: آیا تغییر در قدرت نسبی مؤلفه های هویت ملی محصول میتواند باعث بروز پاسخ های متفاوت از جانب مصرف کنندگان ایرانی گردد؟ نتایج میتواند به مدیران بازاریابی که قصد ورود به بازار ایران را دارند و هم چنین شرکت های ایرانی که محصولات آن ها در معرض رقابت با نمونه های خارجی است ، در اتخاذ استراتژیهای مناسب ورود به این بازار و هم چنین سیاست های صحیح بخش بندی و هدف گیری بازار، روش تعامل با شرکای خارجی، نحوه توزیع و تبلیغات یاری برساند.
H٣: مقاومت اقتصادی مصرف کنندگان ایرانی بر ارزیابی کیفیت محصولات با نشانه کشور خاستگاه تولید صرفا چینی که حاصل اتخاذ شیوه صادرات توسط شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران است تاثیر منفی و معنادار دارد.
H٤: مقاومت اقتصادی مصرف کنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات با نشانه کشور خاستگاه تولید صرفا چینی که حاصل اتخاذ شیوه صادرات توسط شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران است تاثیر منفی و معنادار دارد.