خلاصة:
در فرایند بازاریابی یکی از ابزارهای استراتژیک که کلیه تصمیمات مربوط به آمیخته بازار را تحت تاثیر قرار می دهد فرایند بخش بندی بازار، انتخاب بازار و جایگاه یابی بازار است. اجرای درست این فرایند باعث می گردد تا بازاریابان دید و درک بهتری از مشتریان بدست آورند و در نتیجه نیازهای آنها را بهتر برآورده سازند. جهت بخش بندی بازار معیارهای متفاوتی مطرح شده است و از ابزارهای تحلیلی متنوعی از استفاده می گردد. در این تحقیق تلاش گردید تا با توجه به اهمیت رشته بیمه های عمر در صنعت بیمه از دیدگاه درامدزایی و سرمایه گذاری و همچنین سهم آن از بازار، بخشهای این بازار شناسایی گردند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و روش ان کمی می باشد و صبغه پژوهش حاضر کتابخانه ای و پایگاه داده ای است. متغیرهای درآمد ماهیانه، وضعیت تاهل، نسبت بیمه گذار با بیمه شده، جنسیت، سن، استان محل تولد جهت بخش بندی انتخاب شدند. جامعه آماری این پژوهش مشتریان بیمه های عمر انفرادی شرکت بیمه پارسیان در سال 1396، بوده که شامل 58181 فقره بیمه نامه می گردد که 711 بیمه گذار به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی از پایگاه داده سیستم های صدور بیمه نامه های عمر بیمه پارسیان اطلاعات آنها استخراج گردید و در نهایت از طریق انجام تحلیل شبکه های عصبی خود یادگیرنده SOM شش بخش بازار شناسایی شد.
n the marketing process, one of the strategic tools that affect marketing mixes is the process of segmenting market, choosing a market, and positioning in the market. Correct implementation of this process will allow marketers to get a better understanding of customers , therefore, they meet customers needs better. Different criterias have been proposed for market segmentation and various analytical tools are used. In this research, we tried to identify segments of life insurance market (based on the importance of life insurance policies in the insurance industry from the point of view of income, investment, and its market share). The present study is an applied and quantitative and a library and database study. The variables of monthly income, marital status, the relation between insured and insurer, gender, age, the region of birth were selected for segmentation. The statistical population of this study is the customers of individual life insurance of Parsian Insurance Company in 1396, which includes 58181 insurer, that 711 of which were selected as the sample and Their information was extracted randomly from the database of life insurance policies of Parsians Insurance company. Finally, six market segments were identified through the analysis.
ملخص الجهاز:
جامعه آماری این پژوهش مشتریان بیمه های عمر انفرادی ١ شرکت بیمه پارسیان در سال ١٣٩٦ بوده که شامل ٥٨١٨١ فقره بیمه نامه میگردد که ٧١١ بیمه گذار به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی از پایگاه داده سیستم های صدور بیمه نامه های عمر بیمه پارسیان اطلاعات آن ها استخراج گردید و درنهایت از طریق انجام تحلیل شبکه های عصبی خودیادگیرنده SOM شش بخش بازار شناسایی گردید.
روش های متعدد و معیارهای متنوعی اعم از جمعیت شناختی، روان شناختی جهت این کار مورد استفاده قرار میگیرند ( ,Brito,Soares,Almeida ٢٠١٥ ,Byvoet &Monte ).
امروزه افزایش میزان داده های جمع آوریشده و دردسترس از مشتریان باعث گردید تا از ابزارهای پیچیده تری جهت بخش بندی بازار استفاده شود که از آن جمله میتوان داده کاوی شبکه های عصبی را نام برد (٢٠١٣ ,Hiziroglu).
در حقیقت هدف از بخش بندی بازار این است که مشتریان در گروه های هم جنس قرار گیرند تا مدیران بازاریابی بتوانند از بین بخش های بازار انتخاب کرده و براساس آن آمیخته بازاریابی را تعیین نمایند (٢٠١١ ,Mirzazadeh &Hanafizadeh ).
با توجه به هدف این پژوهش ، یکی از روش هایی که میتوان برای بخش بندی بازار استفاده نمود، شبکه عصبی خودیادگیرنده است که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.
سؤال های پژوهش مهم ترین هدف این پژوهش ، بخش بندی بازار بیمه های عمر انفرادی شرکت بیمه پارسیان با استفاده از روش شبکه های عصبی خودیادگیرنده است .