خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش شناسایی صلاحیت های حرفه ای به منظور ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران مدارس دوره متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 95-94 بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و روش نظریه برخاسته از داه ها (طرح سیستماتیک) در این پژوهش ملاک عمل بوده است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس دوره متوسطه استان کردستان بوده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 40 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبه های انجام گرفته، شاخص های اولیه توسعه حرفه ای مدیران مدارس شناسایی شده و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مدل توسعه حرفه ای مدیران مدارس در پنج مقوله اصلی شرایط علی، پدیده محوری(توسعه حرفه ای مدیران مدارس)، راهبردهای توسعه حرفه ای مدیران، شرایط واسطه ای و پیامدهای توسعه حرفه ای مدیران گنجانده شده است.
abstract: The aim of this study is to identify of professional qualifications for Presentation of professional development model of high school Administrators in Kurdistan province at 2015-2016 academic years. The approach of this research was qualitative approach and research method was Grounded Theory (systematic plan). The population of this study was consisted of all secondary school Administrators in Kurdistan province. Purposeful sampling continued until the researcher reached theoretical saturation using semi-structured interviews with 40 members of the sample reached. With Using the results of the investigation and theoretical research and content analysis conducted interviews, Basic indicators of professional development of school administrators identify and included in three stages including: open coding, axial coding and selective coding professional development model of school administrators and in five main categories causal conditions, the central phenomenon (the professional development of school Administrators), professional development strategies managers, intermediate conditions and consequences of the development professional of school administrators.
ملخص الجهاز:
Crow, Lumby & Pashiardis 3.
مطالعات روي رهبري مدارس دلالت دلالت بر نقش اصلي مدير مدرسه به عنوان رهبر يادگيري در مدرسه دارد که در اين زمينه ، چهار حوزة مهم مسئوليت موردنياز رهبران حرفه اي مدارس شامل حمايت ، ارزيابي و توسعۀ کيفيت معلمان مدرسه ؛ تنظيم اهداف ، هدف گذاري ، ارزيابي و پاسخگويي مديران ؛ سرمايه گذاري استراتژيک و مديريت منابع انساني ؛ و درنهايت تعامل با ساير مدارس است (آنجليدس ،٥ ٢٠١٢).
حيات و همکاران (١٣٩٤)، در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که نيازهاي توسعۀ حرفه اي مديران مدارس متوسطه شامل پنج مقولۀ اصلي رهبري آموزشي ، مديريت و رهبري سازماني ، رهبري اخلاقي ، مشارکت اجتماعي و تکنولوژي است .
با توجه به تحليل نتايج حاصل از مصاحبه هاي انجام شده ، شرايط علي در اين پژوهش که مقولۀ اصلي (توسعۀ حرفه اي مديران مدارس دورة متوسطه ) را تحت تأثير قرار مي دهد، شامل تغيير و تحول در آموزش و پرورش ، بودجه و منابع مالي و انگيزه هاي شخصي مديران است .
"Principal's perceptions of effective professional development in schools", Journal of Educational Administration, 6(4).
C. (2015) Professional development of principals: A path to effective secondary school administration in Nigeria, Africa Education Review, 11:4, 674-689 Ibrahim, N.
Warren, (2013),"How professional standards guide practice for school principals", International Journal of Educational Management, 27 (1).
Ng. S, Tsan-ming & Kenneth C, (2014),"Continuing professional development for middle leaders in primary schools in Hong Kong", Journal of Educational Administration, 52 (6).