خلاصة:
هدفِ پژوهش حاضر آگاهی از نقش مدیریت استعداد در ایجاد سلامت سازمانی مدارس متوسطه اهواز بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه مدیران، معاونان و دبیران دبیرستانهای آموزش و پرورش اهواز (1283نفر) که در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395مشغول به کار بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران 295 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای مدیریت استعداد مدل سوئیم (2009) و سلامت سازمانی مدرسه ساخته شده توسط هوی و فیلدمن (1987) است. پایایی هردو پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/. و90/0گزارش شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که بین مدیریت استعداد و مولفههای آن با سلامت سازمانی همبستگی ساده مثبت و معنیدار وجود دارد.همچنین رابطه چندگانه میان مولفه های مدیریت استعداد با سلامت سازمانی نشان داده شد. از میان مولفههای مدیریت استعداد فقط مدیریت عملکرد کارکنان و پاداش و قدردانی از کارکنان توان پیشبینی سلامت سازمانی را داشتند، به طوری که 17/0 از واریانس سلامت سازمانی توسط این متغیرها قابل تبیین بود.
The aim of this study was the Role of Talent Management on High schools Organizational Health of Ahvaz Secondary Schools. The method of study was descriptive-correlation. Population was all principal, assistants and secondary school teachers from Ahvaz Educational Administrate district 2 (N=1283). Through simple random sampling selected sample that include 295 people from the mentioned schools of Ahvaz. The tools were questionnaires of Talent Management derived from Swim model (2009) and Organizational Health Inventory for Schools of Hoy and Feldman (1987). Data were analyzed using statistical tests of correlation coefficient and multiple regression analysis with stepwise method. The results showed that significant correlation was observed among Talent Management and its components with Organizational Health. Also multiple regression analysis with stepwise method showed that from the Talent Management components, only performance management of employee and reward & recognition of employee have predicted of Organizational Health, so that 0/17 of the total variance of Organizational Health was explained by these components.
ملخص الجهاز:
کيفيت معلمان و مديران که مهمترين عامل در سطح مدرسه براي يادگيري، موفقيت و پيشرفت دانش آموزان ميباشد، ميتواند در سلامت سازماني مدرسه نيز نقش داشته باشد و به اين منظور مديريت استعداد با هدف آماده سازي بهتر، توسعۀ حرفه اي مستمر و ايجاد محيط هاي کاري حرفه ايتر و غنيتر در آموزش و پرورش موردنظر ميباشد.
از سوي ديگر، از آن جا که مديريت استعداد در بخش آموزش به اهميت شناسايي و به کارگيري معلمان و مديران اثربخش براي مدارس و تجهيز آنها به مهارت هاي آموزشي و رهبري به منظور افزايش اثربخشي تدريس و بهبود عملکرد دانش آموزان اشاره دارد، ميتواند سبب ارتقاي انگيزش و علاقه مندي، ترويج همکاري و تقويت ارتباطات انساني و اخلاقي در بين کارکنان سازمان شود که اين عوامل در نهايت ميتواند به افزايش سلامت سازماني منجر شود.
با توجه به سؤال مطرح شده ، در اين پژوهش آزمون فرضيه هاي زير مدنظر ميباشد: ١) بين مديريت استعداد با سلامت سازماني مدارس متوسطه ناحيه ٢ شهر اهواز رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج آزمون فرضيه ١ نشان داد که بين مديريت استعداد و سلامت سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد که اين يافته با نتايج پژوهش اسپکتور (٢٠٠٨) و محمودي و فيضي (١٣٩٤) همسو ميباشد.
بنابراين ميتوان گفت که هر چه سطح پرورش کارکنان به عنوان يکي از مؤلفه هاي مديريت استعداد بالاتر باشد وضعيت سلامت سازماني مدارس متوسطه نيز بالاتر خواهد بود.
نتايج آزمون فرضيه ٢ نشان داد که بين مؤلفه هاي مديريت استعداد با سلامت سازماني رابطه چندگانه مثبت و معنادار وجود دارد.