خلاصة:
این تحقیق، با هدف شناسایی تعاملات نامناسب مدیران مدارس با دبیران در محیطهای آموزشی اجرا گردید. به این منظور، از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. میدان تحقیق مدارس متوسطه سنندج بود. مشارکتکنندگان به شیوه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی دعوت شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که با 25 نفر از دبیران انجام شد. در تحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی فرایند شکلگیری بدرفتاری مدیران مدارس با دبیران به دست آمد. برای اعتبارسنجی دادهها از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. نتایج کدگذاری نشان داد گونه های مختلف تعاملات نامناسب مدیران مدارس با دبیران شامل دو سطح کلامی و غیر کلامی است. عوامل موثر بر تعاملات نامناسب مدیران مدارس شامل: عوامل سازمانی (اداری)، عوامل محیطی، عوامل فردی و روانشناختی و عوامل مدرسهای هستند. دبیران جهت مقابله با تعاملات نامناسب از دو استراتژی فعال و غیر فعال استفاده می کنند و پیامدهای تعاملات نامناسب مدیران شامل(تأثیرات مخرب بر وضعیت روانی و عاطفی معلمان، اختلال در تصمیم گیری، کلاس درس) است
The present research aims in identifying inappropriate interactions of school principals with teachers to improve organizational behavior in educational settings. A descriptive phenomenology was applied. The research field includes high school in Sanandaj. Purposeful sampling method was used and participants were invited in a snowball manner. Data collection tool was a semi-structured interview protocol which was performed with 25 teachers. During a three stages coding process for the analysis of data, the major and minor categories of the process of formation of mistreatment of school principals with teachers were obtained. For data validation, two methods of review by participants and review by non-participant experts were used. Coding results demonstrated that different types of inappropriate interactions of school principals with teachers included verbal levels and non-verbal Factors affecting the inappropriate interactions of school principals include organizational factors (administrative), environmental factors, personal and psychological factors, and school factors. In order to cope with inappropriate interactions, teachers use two active and inactive strategies. The consequences of principals’ inappropriate interactions consist of destructive impact upon teachers’ emotional and psychological condition, disturbing teachers’ relationships, disturbing decision making and Classroom disruption
ملخص الجهاز:
وجود تعاملات نامناسب يا سوءرفتار مديران و تأثيرات منفي و زيان بار آن نگراني هاي زيادي را براي دبيران و حتي دانش آموزان به وجود آورده است ، ماهيت محيط هاي آموزشي ايجاب مي کند که مدارس بايد شاداب ، بانشاط ، پر از اميد، توأم با روابط انساني درست ، احترام ، اعتماد متقابل ، پذيرش عقايد و نظرات ، حمايت از فعاليت ها و کارهاي گروهي، تصميم گيري مشارکتي و...
مدارسي که مدير مدرسه در آن با دبيران و دانش آموزان رابطۀ خوبي ندارد و روحيۀ معلمان قوي نيست و دائما پر از تشنج و برخوردهاي نادرست و به عبارتي تعاملات نامناسب مديران باشد، انرژي لازم براي انجام کار وجود ندارد.
برخي از اين تأثيرات عاطفي عبارت اند از: احساس اضطراب ، عدم کنترل ، عدم امنيت ، ناتواني، خشم و نااميدي (بليز و بليز ٢٠٠٣)؛ اما اين بدان معني نيست که مديران مدارس مي توانند با دبيران و دانش آموزان مدرسه به شکل بي احترامي رفتار کنند و بدون توجه به نظرات و ايده هاي آن ها کارآموزشي مدرسه را مطابق ميل و نظر خود انجام دهند، چون اصلاحات مدرسه بيش ازپيش مستلزم آن هستند که مديران و معلمان در سطح مدرسه و در راستاي حل مشکلات آموزشي با يکديگر مشارکت و همکاري کنند (بليز و بليز، .
ساختار مدرسه اي به عوامل تمرکز در مدارس و کنترل بيش ازحد مديران بر معلمان اشـــاره دارد که دبيران در تجربه هاي خود اين گونه آن ها را بيان کرده اند: «ضابطه مداري جاي خود را به رابطه مداري داده است و مديراني به سرکار مي آيند که ازلحاظ توانايي و مهارت هاي انســاني در ســطح پاييني هســتند.