خلاصة:
پژوهش حاضر لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. به همین منظور از جامعه مدیران مدارس شهرستان سنقر 92 نفر (31 مدیر زن و 61 مدیر مرد) با روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران(1986) و مقیاس رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین(1969) بود. روایی محتوایی و صوری آن با نظر اساتید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ و همبستگی بین سوالی تایید گردید. یافته های این تحقیق بیانگر آنست که: ادراک مدیران مدارس از حمایت سازمانی در حد متوسط و وضعیت رضایت شغلی آنان بالاتر از میانگین مقیاس است. بین ادراک از حمایت سازمانی مدیران و میزان رضایت شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ادراک از حمایت سازمانی در رابطه با رضایت شغلی نقش پیش بینی کننده ای دارد. همچنین یافته ها بیانگر آنست که، رابطه معناداری بین ادراک از حمایت سازمانی مدیران و میزان رضایت شغلی آنان بر حسب متغیرهای دموگرافیک جنس، سن، سطح تحصیلات و سابقه شغلی وجود ندارد.
This study aimed to investigate the role of predictive perception of organizational support and job satisfaction of school principals in the falcon took place. The purpose of applied research is descriptive. For this purpose, the city school principals falcon 92 patients (31 female and 61 male Director) has stratified random sampling using sampling table Morgan (1976) were chosen as examples. The data collected in this study, perceived organizational support questionnaire Eisenberger et al (1986) and job satisfaction scale Smith, Kendall and Hyvlyn (1969), respectively. Content validity of the professors and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha and correlation between questions. The findings indicate that school principals' perceptions of organizational support of average and above average job satisfaction scale. Between perceptions of organizational support and job satisfaction in the significant relationship (p <0.005) there. The findings also indicate that a significant relationship between perceived organizational support and job satisfaction based on demographic variables gender, age, education level and work experience there. Conclusion: Due to the positive and significant relationship between organizational support and job satisfaction managers, decision-makers in education is necessary to pay attention to organizational support toward school administrators with strategies to promote and improve, otherwise reduce organizational support cause that the managers reduced job satisfaction.
ملخص الجهاز:
يافته هاي اين تحقيق بيانگر آنست که : ادراک مديران مدارس از حمايت سازماني در حد متوسط و وضعيت رضايت شغلي آنان بالاتر از ميانگين مقياس است .
همچنين يافته ها بيانگر آنست که ، رابطه معناداري بين ادراک از حمايت سازماني مديران و ميزان رضايت شغلي آنان بر حسب متغيرهاي دموگرافيک جنس ، سن ، سطح تحصيلات و سابقه شغلي وجود ندارد.
Job Satisfaction سازماني، شرايط فيزيکي کار، عوامل شخصيتي، ويژگي هاي شخصي و عدالت را در تأمين رضايت شغلي افراد مهم دانسته اند(٢٠٠٧ ,Nikokar;Ghorbani Zadeh;Ishaghi).
جدول شماره (٤): نتايج آزمون t مستقل براي مقايسه ميانگين نمرات حمايت سازماني ادراکشده (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج نشان مي دهد که تفاوت معناداري بين نمره هاي مردان (١٠١٣=SD؛ =M ٣١.
اين نتيجه همسو با نتايج تحقيقات (٢٠١١ ,Lamastro) است که بيان داشتند بين ادراک از حمايت سازماني کارکنان مرد و زن تفاوت معناداري وجود ندارد.
در خصوص فرضيه سوم ، نتايج تحليل واريانس نشان داد که تفاوت معناداري بين ميانگين هاي ادراک از حمايت سازماني مديران ازلحاظ سن ، سطح تحصيلات و سابقه شغلي وجود ندارد.
نتايج آزمون همبستگي پيرسون نشان داد که ارتباط مثبت و معناداري بين حمايت سازماني ادراکشده و رضايت شغلي مديران آموزشي در سطح ٠٠٠٥>p وجود دارد.
اين يافته نشان مي دهد که توجه به حمايت سازماني ادراکشده توسط سازمان براي افزايش رضايت شغلي مديران آموزشي، ضروري است .
اين يافته نشان مي دهد که توجه به حمايت سازماني ادراکشده توسط سازمان براي افزايش رضايت شغلي دبيران ، ضروري است .