خلاصة:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی بازیدرمانی انفرادی بر اساس رویکرد لوی بر بهبود مهارت خواندن و کاهش اضطراب دانشآموزان دارای اختلال خواندن بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پـژوهش حاضـر را 148دانشآموز مقطع ابتدایی (پایه اول تا پنجم) مراجعهکننده به مرکز مشکلات ویژه یـادگیری شـهر اردبیل در سال تحصیلی 99-98 تشکیل میدادند که از بین آنها ۲۶ دانشآموز دارای اختلال یادگیری به روش تصادفی ساده، و برحسب شرایط ورود به پژوهش در دو گروه آزمایش و کنترل (13 نفر گروه آزمایش و 13 نفر گروه کنترل) جایدهی شدند. برای شناسایی اختلال از آزمونهای اختلال در خواندن و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس– نسخه کودک استفاده گردید. برنامه مداخله بازیدرمانی در 8 جلسه 60 دقیقهای هفتهای 3 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از برنامه SPSS 22 استفاده شد و نتایج با آزمونهای آمار توصیفی، لوین و تحلیل کورایانس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بازیدرمانی بر بهبود مهارت خواندن و کاهش اضطراب دانشآموزان دارای اختلال خواندن موثر است (01/0> P). با توجه به مسئله انعطافپذیری مغز و مزایای عصب روانشناختی و عاطفه مثبت یادگیری در بازی، آموزش مولفههای شناختی در قالب بازی، باعث بهبود و بالا رفتن سطح عملکرد تحصیلی میشود که میتواند در مداخلات زودهنگام شناختی و عصب روانشناختی در پیش از دبستان نیز موثر باشد.
ملخص الجهاز:
کودکان با مشکلات يـادگيري (بـه طـور گسـترده اي تعريف شده ) يافت شده است که عده زيادي از مشکلات اجتماعي و حرکتي همزمان را تجربـه مـي کننـد، از جملـه تـاثيرات / 882 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٩٤- ٨٨١ افسردگي عاطفي منفي (آموزش و خدمات ، ٢٠١٥)، نقص مهارت هاي اجتماعي (کاواله و فورميس ، ١٩٩٦)، طرد / عدم پذيرش همسالان (هاگر، واتسون و ويلوس ، ١٩٩٥) (واينـر و اسـکايدر، ٢٠٠٢) و خودپنـداره ضـعيف (البـام و واگـن ، ٢٠٠١) (کاوالـه و فورميس ، ١٩٩٦) نکته قابل توجه اين است که تحقيقـات انـدکي اضـطراب و عملکـرد را بررسـي کـرده اسـت ، بـه ويـژه بـراي دانش آموزان جوان که مشکل خواندن دارند.
در همين راستا اين پژوهش در پي بررسي اثربخشي بازيدرماني انفرادي بر اساس رويکرد لوي بـر بهبـود مهارت خواندن وکاهش اضطراب دانش آموزان داري اختلال خواندن بود.
883 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ٨٩٤- ٨٨١ ٢- ادبيات تحقيق مدل پيشنهادي پژوهش شامل سه بعد بازيدرماني انفرادي بر اساس رويکرد لوي به عنوان متغير مستقل ، مهارت خواندن و اضطراب به عنوان متغيرهاي وابسته است .
تحقيق حاضر قصد دارد به بررسي فرضيه هاي زير بپردازد: فرضيه شماره ١: بازيدرماني انفرادي رويکرد لوي بر بهبود مهارت خواندن دانش آموزان داراي اختلال خواندن تأثير دارد.
٤-٢- ابزار سنجش در اين تحقيق براي جمع آوري داده ها جهت اندازه گيري متغيرهاي مورد نظر از پرسشنامه هاي استاندارد آزمون غربالگري تشخيص اختلال خواندن ، مقياس اضطراب کودکان توسط اسپنس و همچنين پروتکل بازيدرماني انفرادي بر اساس رويکرد لوي بهره گرفته شده است .