خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی حضور یا عدم حضور در کلاسهای کنکور مدرسهها بر میزان نگرش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان شهرستان ماکو اجرا شد. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 97-1396، به تعداد 1000 نفر بود. حجم نمونه آماری شامل 200 دانش آموز بود که با توجه به شرکت کردن یا شرکت نکردن در کلاسهای کنکور با دو روش نمونهگیری تصادفی ساده و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش به مدرسه (SAAS-R) مککوچ و سیگل (2003) و پرسشنامه استاندارد پیشرفت (T. M. A) هرمنس (1970) استفاده شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، تحلیل واریانس چندمتغیری یکراهه و آزمون t مستقل با استفاده از نرمافزار 24SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد میزان نگرش تحصیلی دانشآموزانی که در کلاسهای کنکور شرکت داشتند به صورت معنیداری بیشتر از دانشآموزانی بود که سابقه حضور در این کلاسها را نداشتند. همچنین انگیزش پیشرفت این دانشآموزان به صورت معنیداری بیشتر از دانشآموزانی بود که در کلاسهای کنکور مدرسهها شرکت نداشتند.
The present study was conducted to investigate the involvement or non-involvement influence of university entrance preparatory courses on the academic attitude and achievement motivation of students in Maku. The research method was causal-comparative. The statistical population of the study included all female high school students (N=1000) in the academic year 2017-18. The sample size included 200 students who were chosen through simple random sampling and multi-stage cluster sampling according to the involvement or non-involvement in the university entrance preparatory courses. Data were collected using the McCoach & Sigel`s standard questionnaire for the attitude toward school (SAAS-R) and the Hermann`s standard questionnaire for Achievement Motivation (T.M.A) (1977). Data analysis was carried out through descriptive statistics, multivariate analysis of variance, and independent t-test using SPSS24 software. The results revealed that the academic attitude of those students who participated in the university entrance preparatory courses were significantly more than that of those who had no history of attending those afro-mentioned courses. Also, the achievement motivation of these students was significantly more than those who did not attend the above-mentioned courses.
ملخص الجهاز:
به نظر موري (٢٠١٥) اغلب پژوهش هاي انجام گرفته بر نقش اين کلاس ها در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متمرکز شده اند و درباره تأثير اين کلاس ها بر ساير متغيرهاي مهم همچون انگيزش پيشرفت و نگرش دانش آموزان يک خلاء پژوهشي وجود دارد.
بنابراين در پژوهش حاضر اين مسئله بررسي ميشود که آيا تفاوتي در ميزان نگرش تحصيلي و انگيزش پيشرفت دانش آموزاني که در کلاس هاي کنکور مدرسه شرکت ميکنند با دانش آموزاني که از اين کلاس ها استفاده نميکنند، وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع علي- مقايسه اي است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي تفاوت حضور يا عدم حضور در کلاس هاي خصوصي کنکور مدرسه بر ميزان نگرش تحصيلي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت .
نتايج حاصل از فرضيه نخست پژوهش نشان داد که در نگرش تحصيلي کل و مؤلفه هاي آن بين دانش آموزاني که در کلاس هاي خصوصي کنکور مدرسه شرکت داشتند با دانش آموزاني که در اين کلاس ها حضور نداشتند تفاوت معني دار وجود دارد و ميانگين دانش آموزان شرکت کننده به صورت معنيداري بيشتر است .
نتايج اين پژوهش صرفا نشان داد که نگرش تحصيلي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان شرکت کننده در کلاس هاي کنکور مدرسه با دانش آموزاني که از اين کلاس ها استفاده نمي کردند، متفاوت است .
The challenge of shadow education: Private tutoring and its implications for policy makers in the European Union.
Private tutoring and its impact on students' academic achievement, formal schooling, and educational inequality in Korea.