خلاصة:
با توجه به سیر تحول ارزشیابی آموزشی، در این مقاله مفهوم بازگشت انتظارات در حوزه ارزشیابی آموزش کارکنان بر اساس رویکرد کیفی و روش اسنادی بررسی میشود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. طی جستجو در پایگاههای علمی ایرانداک، مگایران، سیویلیکا، Elsevier، Emerald، Google Scholar، Amazon، Sciencedirect، IEEE، Springer، SAGE و Wiley تعداد 92 سند و منبع گردآوری شد که در فرایند بررسی و انتخاب اسناد و منابع، تعداد 19 مورد از آنها انتخاب و بررسی شدند. از روش سهسویهسازی برای افزایش روایی استفاده شد. ضریب پایایی با روش هولستی 85. 9 بود. فرایند کدگذاری و تحلیل مضامین با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت. در این فرایند تعداد 632 کد به دست آمد که در قالب 55 مضمون پایه، 11 مضمون سازماندهنده و 1 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند. در پایان، ضمن ارائه شبکه مضامین بازگشت انتظارات، بر مبنای ارتباط بین مضامین سازماندهنده موجود در ادبیات و پیشینه پژوهش و با مصاحبه نیمهساختاریافته با 5 نفر از استادان و صاحبنظران ارزشیابی آموزشی، مدل ارزشیابی آموزشی بازگشت انتظارات طراحی شد. اجزای این مدل فرایندی عبارتاند از: ویژگیها، الزامات، شناسایی ذینفعان، تعیین انتظارات، شاخصگذاری، طراحی آموزشی، ارائه آموزش، ارزشیابی اثربخشی، اقدامات حمایتی، پایش، بازخورد و پیامدها. این مدل میتواند میزان اثربخشی برنامههای آموزشی را مبتنی بر شاخصهای برآمده از انتظارات ذینفعان، نشان داده و افزایش دهد.
Regarding the evolution of training evaluation, this paper seeks to examine the new concept of return on expectations in the field of training with quality approach and documentary research method. The method for data analysis was thematic analysis. Searching in scientific databases include Irandoc, Magiran, Sivilica, Elsevier, Emerald, Google Scholar, Amazon, Science Direct, IEEE, Springer, SAGE, obtained 92 documents and sources, that 19 of them were selected in the process of reviewing and selecting documents. The triangulation method was used to increase the validity and reliability coefficient calculated using the Holsti method was 85.9. The process of coding was carried out by MAXQDA software. In this process, 632 codes were obtained that were categorized in the form of 55 basic themes, 11 organizing themes and one global theme. In the end, the thematic network of return on expectations in training evaluation was provided, and based on the relationship between the organizing themes in the literature and through semi-structured interviews with 5 training evaluation experts the return on expectations training evaluating model (ROE) was designed. The components of this process model include: attributes, requirements, identifying stakeholders, determining the expectations, indexing, designing the training, delivering training, evaluating, supporting actions, monitoring, feedback, and consequences. This model can show and increase the effectiveness of training programs based on indicators derived from stakeholder expectations.
ملخص الجهاز:
در همين زمينه برخي از صاحب نظران ، به ويژه جيمز کرکپاتريک و وندي کرکپاتريک با درک اين موضوع ، سنجش اثربخشي آموزشي مبتني بر بازگشت انتظارات را ضروري دانسته اند و الگوي کرکپاتريک قبلي را به چالش کشيدند؛ آنها مدعي شدند اين رويکرد ضمن ايجاد تحول در برنامه ها و نظام آموزش و بهسازي منابع انساني هر سازمان ، حمايت هاي بالاي ذينفعان از فعاليت هاي آموزشي را به همراه خواهد داشت (کرکپاتريک و کرکپاتريک ، a٢٠١٠).
Murray & Efendioglu بر اين اساس ، در اين پژوهش قصد بر اين است تا مفهوم بازگشت انتظارات در ارزشيابي آموزش کارکنان مبتني بر ديدگاه هاي صاحب نظران ، بررسي و ضمن استخراج مضامين مختلف مطرح در اين زمينه و طبقه بندي آنها در قالب شبکه مضامين ، در نهايت ارتباط بين اين مضامين در قالب مدل ارزشيابي بازگشت انتظارات (ROE) ارائه شود.
Impact-Based Training Evaluation Model (IBTEM) مورهاوس ١ (٢٠١٣) در رساله دکتري خود مشکلات ارتباطي را به عنوان چالش اصلي مشکلات آموزش و بهسازي منابع انساني در سازمان ها بررسي کرد؛ پيشنهاد اين پژوهش ارائه مدل «گفتگوي راهبردي در مورد تربيت ، آموزش و بهسازي »٢ به منظور بهينه سازي بازگشت انتظارات آموزش شغلي بود که به دستيابي به هدف هاي استراتژيک سازماني و ملي کمک ميکند.
براي دستيابي به اسناد و منابع مرتبط ، ابتدا دو عنوان از آثار کرکپاتريک و کرکپاتريک (a٢٠١٠ و ٢٠١١) که موضوع بازگشت انتظارات در ارزشيابي آموزشي را مطرح کرده بودند، به دقت بررسي و وازگان کليدي مهم آنها شامل : ROE، بازگشت انتظارات ، ذينفعان برنامه هاي آموزشي، اقدامات حمايتي و ارزشيابي اثربخشي آموزشي استخراج شدند.