خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای ارتقاء رقابت پذیری شرکت های دارویی بهمنظور افزایش سهم بازار انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد اکتشافی است که از حیث روششناسی در قالب پژوهشهای کمی کیفی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره پژوهشهای قیاسی-استقرایی میگنجد. جامعهآماری پژوهش کلیه کارخانجات داروسازی، بنگاههای تولید دارو و شرکتهای داروسازی در استان لرستان هستند که اعضای نمونه پژوهش در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی و در بخش کمی پژوهش نیز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کمی و کیفی است، به طور توامان از هر دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده میگردد. در خصوص چگونگی تحلیل دادههای پژوهش نیز لازم به ذکر است که برای تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری و نرم افزار ATLAS.TI که مخصوص تحلیل دادههای کیفی است، استفاده می شود. همچنین در مرحله کمی پژوهش با استفاده از روش دلفی فازی Delphi Fuzzy تحلیل دادهها انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می-دهد که بهبود رفاه مصرف کنندگان و تقویت سهم بازار، بهرهمندی از انواع گیاهان دارویی در سطح استان، وجود مراکز علمی و تحقیقاتی زیاد و همکاری آن ها با شرکتهای داروسازی، وابستگی شرکت های دارویی دنیا به داروها و گیاهان دارویی تولیدی در داخل کشور، به وجود آمدن زنجیره مطالبات معوق به خاطر ناتوانی پرداخت بدهی و نبود بخش تحقیق و توسعه در جهت بهره مندی از گیاهان دارویی مهمترین عواملی هستند که رقابتپذیری شرکتهای داروسازی را تحت تاثیر قرار میدهد.
The present study aimed to provide competitive strategies for pharmaceutical companies using Fuzzy Delphi method. This research is a mix research with exploratory approach which in terms of quantitative and qualitative research in the field of methodology and in terms of research philosophy includes deductive-inductive research. The statistical population of this study is all pharmacies, pharmacy companies in Lorestan province. In the qualitative section, the sample members of the research using a bullet-sampling method are selected and in the quantitative part of the research, they selected by Multi-stage cluster sampling. Since the present study is a mixed research with a quantitative and qualitative approach, both the interviewing tools and the questionnaire are used simultaneously. Regarding to analyze the research data, it should be noted that for analyzing qualitative data, the coding method and the ATLAS.TI software were used, also analysis in qualitative section with fuzzy Delphi were used. The results of the research show that the powerful knowledge chain in drug production, the use of medicinal plants, the dependence of the world's pharmaceutical companies on medicines and medicinal herbs, and the existence of a monopoly on the expertise in some of the drugs produced are most effective factors influencing for competitiveness of pharmaceutical companies.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان میدهد که بهبود رفاه مصرفکنندگان و تقویت سهم بازار، بهرهمندی از انواع گیاهان دارویی در سطح استان، وجود مراکز علمی و تحقیقاتی زیاد و همکاری آنها با شرکتهای داروسازی، وابستگی شرکتهای دارویی دنیا به داروها و گیاهان دارویی تولیدی در داخل کشور، بهوجودآمدن زنجیره مطالبات معوق بهخاطر ناتوانی پرداخت بدهی و نبود بخش تحقیق و توسعه در جهت بهرهمندی از گیاهان دارویی، مهمترین عواملی هستند که رقابتپذیری شرکتهای داروسازی را تحتتاثیر قرار میدهد.
ازاینرو، سوال اصلی پژوهش حاضر آن است که چه راهکارهایی برای ارتقاء رقابتپذيري شرکتهای دارویی بهمنظور افزایش سهم بازار و بهبود رفاه مصرفکنندگان دارو میتوان ارائه داد؟ از منظر تئوریهای اقتصادی، افزایش رقابت و رقابتپذیری موجب بهبود رفاه مصرفکنندگان است؛ چراکه در سایه افزایش رقابت در بازار، بنگاههای اقتصادی ناچار به افزایش کیفیت و نزدیکشدن به قیمت رقابتی هستند که منتفع اصلی این امر، مصرفکنندگان هستند (Feizpour & emami, 2016).
ازاینرو، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از انجام مطالعه کیفی و کمی، راهکارهای لازم را در جهت رفع مسئله و افزایش رقابتپذیری و بهبود توان رقابتی در شرکتهای داوسازی بهمنظور افزایش سهم بازار و بهبود رفاه مصرفکنندگان ارائه نماید.
ميزان اختلاف ديدگاه خبرگان در نظرسنجي مرحله اول و دوم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به اینکه اختلاف میانگین فازیزداییشده نظر خبرگان در دو مرحله کمتر از 1/0 میباشد، خبرگان در مورد متغیرهای اثرگذار در بهبود توان رقابتی و رقابتپذیری شرکتهای داروسازی در سطح صنعت به اجماع رسیدند و نظرسنجی در این مرحله متوقف میشود.