خلاصة:
زمینه:کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعال در تعامل با همسالان مشکل دارند،خودانگی آنها را رنج می دهد، سطح اضطراب بالایی دارند.هدف پژوهش حاضر تعیین کارکردهای اجرایی بر سطح تعاملات کودک با همسالان،خودانگی و اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه -بیش فعال بود.
روش کار:30 کودک ۶ تا ۱۴ ساله دارای اختلال نقص توجه -بیش فعال که به کلینیک مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش سبزوار مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند و در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای تحت آموزش و تمرین کارکردهای اجرایی یک روانشناس قرار گرفتند ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرز،پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت،مقیاس اضطراب کودکان اسپنس و ابزار سنجش خودانگی مایکل کینگ بود همه کودکان قبل و بلافاصله پس از مداخله تکمیل کردند.مقایسه بین دو گروه توسط آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد.
یافته ها:قبل از مداخله،میانگین نمرات تعاملات اجتماعی،خودانگی و اضطراب در کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعال تفاوت معنی داری نداشت اما میانگین نمرات دو گروه در زمانهای بلافاصله پس از مداخله تفاوت معنی داری داشت طوری که میانگین نمرات تعاملات اجتماعی،خودانگی و اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعال گروه کنترل بلافاصله تغییر معناداری نداشت اما در گروه مداخله تغییر معنی داری نشان داد .(P)
نتیجه گیری :مداخله کارکردهای اجرایی توانست تعاملات اجتماعی،خودانگی و سطح اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعال را بهبود بخشد استفاده از کارکردهای اجرایی برای بهبود تعاملات اجتماعی،خودانگی و اضطراب کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعال پیشنهاد می گردد.
Background:Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder have difficulty interacting with their peers and suffer from high self stigma. They also have high levels of anxiety. The aim of this study was to determine the executive functions on the level of child interactions with peers, spontaneity and anxiety in children with attention deficit-hyperactivity disorder
Method:Thirty children aged 6 to 14 years with ADHD who referred to Sabzevar Education Counseling and Psychological Services Clinic were randomly divided into two intervention and control groups and underwent training in 8 sessions of 45 minutes. Psychologists were trained to perform EF. The instruments used included the Connors Questionnaire, the Gersham and Elliott Social Skills Questionnaire, the Spence Childrenchr(chr('39')39chr('39'))s Anxiety Scale, and the King Self-stigma Scale, which all children completed before and immediately after the intervention. The comparison between the two groups was performed by multivariate analysis of covariance
Results:Before the intervention, the mean scores of social interactions, spontaneity and anxiety in children with ADHD were not significantly different, but the mean scores of the two groups at times immediately after the intervention were significantly different, so the mean scores of social interactions, Autism and anxiety in children with ADHD did not change significantly in the control group, but showed a significant change in the intervention group
Conclusion:Intervention of executive functions has been able to improve social interactions, spontaneity and anxiety levels of children with ADHD. The use of EF to improve social interactions, autism and anxiety of children with ADHD is recommended.