خلاصة:
زمینه: کودکان کم توان ذهنی به واسطه ی نیازهای مراقبتی، آموزشی و توان بخشی تنش و فشار زیادی را به خانواده وارد
می کنند و این عوامل می توانند فرآیند سازگاری و بهزیستی روان شناختی والدینشان را تحت تاثیر قرار دهند.
هدف: هدف این پژوهش، اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر بهزیستی روان شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی
بود.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری
پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند کم توان ذهنی مرکز توان بخشی معلولان نمونه شهرستان شهریار بود که با روش
نمونه گیری هدفمند، 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی ) 15 نفر( و کنترل) 15 نفر( جایگزین شدند. گروه آزمایشی
8 جلسه 2 ساعته آموزش مداخله های روان شناسی مثبت نگر دریافت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی
روان شناختی )ریف، 2002 ( استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخلات روان شناسی مثبت نگر بر بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن در
مادران دارای فرزند کم توان ذهنی تاثیر دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، روان شناسی مثبت نگر می تواند به عنوان یک روش برای توانمندسازی
مادران با کودک کم توان ذهنی مطرح باشد.
Background: Children with mental disabilities put a lot of stress on the family due to the needs of care, education and rehabilitation, and these factors can affect the process of psychological adjustment and well-being of their parents.
Objective: The purpose of this study was to investigate the Effectiveness of Positive Psychology on psychological well-being of mothers with a mentally retarded child. The quasi-experimental research was pre-test, post-test, and control group. The semi-experimental was pre-test-post-test with a control group. The sample comprised of the study included all mothers with mentally retarded children in the sample rehabilitation center of Shahriar city. 30 people were selected by purposive sampling method and were replaced in two experimental groups (n=15) and control group (n=15). The experimental group received 8 two-hour sessions of positive psychological intervention training. Psychological well-being questionnaire (Reef, 2002) was used to collect data. Data analysis was performed using one-way analysis of covariance.
Results: It showed that positive psychological interventions had an impact on psychological well-being and its components in mothers with mentally retarded children.
Conclusion: According to the findings of this study, positive psychology can be considered as a method for empowering mothers with mentally retarded children