خلاصة:
Lesson study is a recent development in Education to boost the quality of learning, but it has not received the attention it deserves in Iran. Given that the lesson study has been adapted from Japan, it is essential to examine and study its implementation and examine the strengths and weaknesses in the educational systems of different countries (Fujii, 2019; Saito, 2012; Stigler & Hiebert, 2016). Considering that lesson study has become a long-standing tradition in the Japanese educational system, and school reform and teacher education centers, the results of studies of (Emamipour & Khakbaz, 2019, Khakbaz et al., 2009, Maleki Arzin Abadi, 2016; Sobhani, 2018) showed that lesson study in Iran differs in style and implementation from that of the Japanese model and other countries. Therefore, it is necessary to study the experiences of practitioners qualitatively. Teachers sometimes face administrative difficulties and obstacles in the implementation and use of lesson study. Identifying these barriers and problems is only possible through their own experiences
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تجارب معلمان دوره ابتدایی در زمینهی درس پژوهی میباشد. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی است. جامعه اماری شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تبریز بود. براساس روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند با 15 نفر از معلمان مصاحبه نیمه سازمان یافته انجام گرفت. جهت دستیابی به روایی سوالات مصاحبه از نظر اساتید و همچنین متخصصان درس پژوهی و برای پایایی دادههای پژوهش از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده، روش پیشنهادی اسمیت است. بر اساس نتایج مصاحبهها، 8 مضمون اصلی شامل: .1 برداشت از درس پژوهی، 2. نبود دانش کافی معلمان از درس پژوهی، 3. همکاری کمتر در انجام درس پژوهی، 4. وجود محدودیتهای اجرایی درس پژوهشی، 5. نبود انگیزه در معلمان، 6. بهبود عوامل مربوط به معلم، 7. گسترش همکاری، 8. بهبود امکانات استخراج شد. نتایج پژوهش حاضر میتواند در جهت شناخت مشکلات درس پژوهی، بهبود شیوههای اجرای درس پژوهی در مدارس ابتدایی و رفع موانع و توسعه دانش و مهارتهای درس پژوهی موثر باشد.