خلاصة:
مقدمه: تابآوری آموزشی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج آموزشی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل تابآوری آموزشی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. نمونه مطالعه را 433 دانشجوی کارشناسی تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده مرحلهای و از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. پرسشنامههای جهتگیری مذهبی، خوشبینی آموزشی، درگیری آموزشی و تابآوری آموزشی توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. دادهها بهوسیله تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل اولیه از برازش مطلوبی برخوردار است. در این مطالعه همه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بجز مسیر مستقیم جهتگیری مذهبی بر درگیری آموزشی، معنادار بودند.
نتیجهگیری: بنابراین، در تدوین برنامههای آموزشی جهت بررسی وضعیت تابآوری آموزشی بهتر است که جهتگیری مذهبی، درگیری آموزشی و خوشبینی آموزشی مورد اهداف بررسی قرار بگیرند.
Introduction: Academic resilience is one of the most important factors affecting educational out comes. The purpose of this study was to develop a model of educational resilience of medical students.
Methods: The research method was descriptive and was a structural equation model. The sample consisted of 433 undergraduate students selected by simple random sampling method and selected from among students of Lorestan University. The religious orientation, academic satisfaction, academic engagement and academic resilience were completed by the participants. Data were analyzed by structural equation analysis with AMOS22 software.
Results: The results showed that the initial model has a favorable fit. In this study, all direct and indirect paths were significant except for direct religious orientation on educational conflict.
Conclusions: Therefore, in developing educational programs to study the status of academic resilience, it is better to examine the religious orientation, academic engagement and academic optimism.