خلاصة:
امروزه گردشگری ورزشی، بالاخص شرکت و تجربه رویدادهای ورزشی یکی از عوامل موثر بر تمایلات رفتاری گردشگران هنگام انتخاب مقصد است. لذا پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد در بازدید از رویداد سوارکاری به مقصد گردشگری می پردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. 400 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از بین گردشگران حاضر در رویداد ورزشی اسبدوانی گنبدکاووس در پاییز سال 1398 انتخاب شدند. داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. روایی محتوایی ( CVRو CVI) پرسشنامه به صورت کیفی توسط 10 نفر از اساتید صاحب نظر، روایی سازه آن به دو صورت روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد سنجش و تایید قرارگرفت. تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری مبنی بر واریانس با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد به ترتیب از رضایت مندی و تصویر ذهنی کسب شده از رویداد اثر مستقیم و از تجربه، کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده رویداد اثر غیرمستقیم میپذیرد. این موضوع به معنای آن است که می توان با ارتقاء کیفیت خدمات، ارزش ادراک شده و تجربه مطلوب در رویدادهای ورزشی، باعث بهبود تصویر و رضایت گردشگران و در نهایت تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد را توسعه بخشید.
Today, sports tourism, especially sports events, is associated with the souls of tourists. As tourists seek excitement, stress relief, and relaxation from their daily routine, attending and experiencing sporting events is one of the factors influencing tourists' behavioral tendencies when choosing a destination. Therefore, the present study investigates the factors affecting the behavioral tendencies of tourists to the destination in visiting the equestrian event to the destination. This research is of descriptive-correlation type. 400 people were selected as a simple statistical sample from the tourists present at the Gonbad Kavous equestrian sporting event in the fall of 1398. Data from this study were collected through a questionnaire. Content validity (CVR and CVI) of the questionnaire was qualitatively assessed by 10 experts, its construct validity was assessed as convergent and divergent validity and the reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha correlation coefficient and combined reliability. Data analysis was performed by structural equation based on variance using Smart PLS software. The results of the study indicate that the behavioral tendencies of tourists to the destination have a direct effect on the satisfaction and mental image obtained from the event, respectively, and indirectly on the experience, quality of services and perceived value of the event. This means that by improving the quality of services, perceived value and desirable experience in sporting events, can improve the image and satisfaction of tourists and ultimately develop the behavioral tendencies of tourists to the destination.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد به ترتیب از رضایتمندي و تصویر ذهنی کسبشده از رویداد اثر مستقیم و از تجربه، کیفیت خدمات و ارزش ادراکشده رویداد اثر غیرمستقیم میپذیرد.
این موضوع به معناي آن است که میتوان با ارتقاء کیفیت خدمات، ارزش ادراکشده و تجربه مطلوب در رویدادهای ورزشی، باعث بهبود تصویر و رضایت گردشگران و در نهایت تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد را توسعه بخشید.
اغلب مطالعات پیشین به این نتیجه رسیدهاند که کیفیت خدمات، تصویر ذهنی و ارزش ادراکشده از مقصد؛ مهمترین پیشنیازهای رضایت و جذب گردشگر هستند و تاثیر زیادی بر رفتار گردشگر در زمینه انتخاب مقصد و وفاداری گردشگران دارند (Ghaffari & Ramazani , 2019).
Ghahraman, Ezam Kary & Effati (2018) در پژوهش خود به این نتایج دست یافتند که رضایت از خدمات سفر یعنی رضایت از حملونقل، خدمات اقامتگاه، تغذیه، خدمات بهداشتی و سلامت اماکن؛ میتوانند پیشبینیکننده قابلقبولی جهت میزان وفاداری افراد نسبت به بازدید مجدد از مقصد گردشگری باشد.
بر همین اساس در مدل پیشنهادی پژوهش، تاثیر سه متغیر برونزای کیفیت خدمات، ارزش ادراکشده و تجربه رویداد بهطور غیرمستقیم و دو متغیر رضایت و تصویر ذهنی گردشگران بهطور مستقیم بر تمایلات رفتاری در میان گردشگران مقاصد گردشگری ورزشی گنبدکاووس موردبررسی قرار گرفت.
نتایج حاصل از پژوهش، وجود رابطه بین ارزش ادراکشده با رضایت و تصویر ذهنی بهطور مستقیم و با وفاداری گردشگران به مقصد بهطور غیرمستقیم را موردتایید قرار داده است.
نتایج حاصل از پژوهش، وجود رابطه بین تجربه رویداد با رضایت و تصویر بهطور مستقیم و با وفاداری گردشگران به مقصد بهطور غیرمستقیم را موردتایید قرار داده است.