خلاصة:
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و چالش¬های موفقیت مربیگری مدیران در صنعت پتروشیمی می¬باشد که بدین منظور از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق مرور ادبیات و نظریه¬ها باعث استخراج پرسشنامه¬ای با 40 گویه شد و جهت آزمون آن از روش تحلیل عاملی مرتبه سوم با رویکرد حداقل مجذورات جزئی استفاده شد. جامعه آماری 167 نفر از مدیران، معاونین و روسای پتروشیمی بودند که 116 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب و جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم¬افزار smartpls استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه سوم نشان داد که ضعف مهارت ارتباطی و حل مسئله، ضعف مهارت ارائه بازخورد، سبک مدیریتی نامناسب، عدم تدوین اهداف واقع بینانه و پایبندی به آن، رفتارها و نگرش نامناسب مربی، تمایل متربی به سبک دستوری، عدم اعتماد به مربیان، فقدان انگیزه متربی، فرهنگ سازمانی نامناسب و فقدان آگاهی، ضعف ساختاری و عدم حمایت مدیران ارشد، سیستم¬های حمایتی نامناسب مدیریت منابع انسانی و حامی نبودن فرهنگ ملی می¬توانند به عنوان موانع موفقیت مربیگری مدیران در صنایع پتروشیمی در نظر گرفته شوند. علاوه براین نتایج نشان داد که موانع مرتبط با مربی (91/0)، موانع درون سازمانی (81/0)، موانع برون سازمانی (68/0) و موانع مرتبط با متربی (55/0) به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر موفقیت مربیگری مدیران هستند. نتيجه نهايي اينكه مدل آزمون شده موانع موفقیت مربیگری مدیران، از روايي و پايايي مناسبي برخوردار است و مي¬تواند در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گيرد.
the purpose of the current study is to identify barriers and challenges of managers coaching success in the petrochemical industry for which mixed methodology is utilized. in the qualitative section, clarke and braun’s (2006) thematic analysis was used to extract the indicators of such barriers; it means that by studying current studies in this regard, basic, organizing and pervasive barriers were coded. ultimately, a 40 – item questionnaire was obtained by using thematic analysis while the third-order factor analysis with partial lease squares approach was utilized to test the questionnaire. the research population consists of 167 petrochemical managers, deputies, and heads of whom 116 were selected by using the cochran formula and simple random sampling method while the smart pls software package was used to analyze data. the third-order factor analysis findings indicated weakness in communicative and problem-solving skills. weakness in feedback providing skills, improper managerial style, lack of setting pragmatic goals and obliging to them, improper coach’s behavior and vision, coachee’s propensity to commanding style, lack of trust to coaches, lack of coachee’s motivation, improper organizational culture and unawareness, structural weakness and lack of senior managers’ support, improper hr supportive systems and lack of supports by natural culture can be seen as the barriers on managers coaching success in the petrochemical industry. additionally, findings indicate that barriers related to coach (0.91), intra-organizational barriers (0.81), inter-organizational barriers (0.68) and barriers related to coachee (0.55) have the highest and lowest impact on managers coaching success respectively. the final result is that the barriers to managers coaching success-tested model enjoys proper validity and reliability and can be used in the petrochemical industry.
ملخص الجهاز:
نتايج تحليل عاملي مرتبه سوم نشان داد که ضعف مهارت ارتباطي و حل مسئله ، ضعف مهارت ارائه بازخورد، سبک مديريتي نامناسب ، عدم تدوين اهداف واقع بينانه و پايبندي به آن ، رفتارها و نگرش نامناسب مربي، تمايل متربي به سبک دستوري، عدم اعتماد به مربيان ، فقدان انگيزه متربي، فرهنگ سازماني نامناسب و فقدان آگاهي، ضعف ساختاري و عدم حمايت مديران ارشد، سيستم هاي حمايتي نامناسب مديريت منابع انساني و حامي نبودن فرهنگ ملي ميتوانند به عنوان موانع موفقيت مربيگري مديران در صنايع پتروشيمي در نظر گرفته شوند.
به عبارت ديگر، از آنجايي که هدف اين پژوهش تعيين ساختار عاملي پرسشنامه و آزمون مدل موانع موفقيت مربيگري مديران است لذا از روش تحليل عامل تاييدي مرتبه سوم با رويکرد حداقل مجذورات جزئي با نرم افزار SmartPLS استفاده شده است .
Studying the Relationship between the Behavior of a Manager as Coach and Tendency to Leave Service by Employees: by Clarifying the moderating Role of Job Attitudes.
Development of a coaching framework for the business manager acting in an informal coaching role in the workplace (Doctoral dissertation, Stellenbosch: Stellenbosch University).
Doctoral thesis by publication, University of Vaasa Faculty of Business Studies Department of Management.
Coaching as a managerial tool within the framework of human resources management.
The role of the line manager as performance coach (Doctoral dissertation).
The manager as coach as a driver of organizational development.
The Role of Managerial Coaching in Developing Human Resources at Organizations.
The Role of Managerial Coaching in Developing Human Resources at Organizations.